Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DZIENNIKARZE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 07. 07
  • 60 min

"Jak długo ludzie teatru nie uznają, że głównym ich zadaniem jest eksploracja własnego społeczeństwa, tak długo teatr pozostanie (przynajmniej u nas) instytucją wyłącznie wychowawczą, zmierzającą do tego, by narodowi barbarzyńskich piwoszy przyswoić najlepszą produkcję innych kultur, wyżej ceniących wartości subtelniejsze i bardziej wyrafinowane" - pisał przed z górą dwudziestu laty David Williamson (ur.1942), australijski dramatopisarz i scenarzysta, walcząc o szanse rodzimej dramaturgii. Swoje pierwsze sztuki wystawiał w teatrzyku kawiarnianym zwanym La Mama w Carlton, wraz z niewielką grupą oddanych aktorów. Wreszcie stał się autorem znanym w kraju i w świecie, również dzięki filmom, do których pisał scenariusze wedle własnych sztuk (m.in. prezentowane w TVP "Klub", "Szmaragdowe miasto"). Zgodnie ze swym credo, Williamson we wszystkich utworach penetruje społeczeństwo australijskie, różne środowiska - policyjne (głośna "Przeprowadzka" nagrodzona w Royal Court Theatre w Londynie, znana z Teatru TV "Modliszka", "Wydział"), sportowe, show biznesu, dziennikarskie. Portretuje ludzi, których charakteryzuje (i często gubi) poczucie władzy sprawowanej w swoim światku. Odsłania korupcję, powiązania między elitami politycznymi i finansowymi, tzw. układy, mechanizmy bardzo do siebie podobne na całym świecie. Dlatego jego twórczość, tak głęboko osadzona w realiach australijskich, wszędzie budzi żywy rezonans.
Sztuka " Dziennikarze" rozgrywa się w środowisku dziennikarskim. Bohaterowie, uwikłani w rozliczne zależności zawodowe i polityczne, natrafiają na ślad wielkiej afery korupcyjnej i narkotykowej. Sensacyjna intryga nie przesłania jednak istotnych pytań natury moralnej o pryncypia zawodu dziennikarskiego. Do nowo powstającego pisma Rex chce zaangażować swego kolegę sprzed lat. Ma on opinię człowieka bezkompromisowego i odważnego, który nie zawaha się uderzyć wysoko i mocno. Tacy są teraz potrzebni, gdy w kraju szerzy się korupcja, a uczciwi ludzie muszą odejść z policji. Kevin Cassidy przyjmuje propozycję, żądając dużych pieniędzy i gwarancji, że nikt przez rok nie zwolni go z pracy. Nowy naczelny kompletuje zespół, od swoich dziennikarzy wymaga tekstów, które naprawdę poruszają czytelników. Wkrótce dostaje pierwszy anonimowy sygnał, który może naprowadzić na trop dużej sprawy - człowiek skazany na 9 lat wyszedł z więzienia po 9 miesiącach na osobiste polecenie ministra sprawiedliwości. Wyrzucony z pracy policjant Laurie dostarcza Kevinowi taśmę z nagraniem rozmowy ministra z adwokatem pozostającym na usługach mafii, na dowód, że polityk dostał za tę przysługę sto tysięcy dolarów. Zaprzyjaźniony z premierem wydawca pisma domaga się wstrzymania publikacji. Dziennikarze, wietrząc materiał klasy Watergate, postanawiają zaryzykować. Sensacyjny artykuł porusza lawinę. Minister kieruje sprawę do sądu. Premier atakuje prasę "specjalizującą się w spekulacjach i niedorzecznych pomówieniach", ale zmuszony jest zawiesić w czynnościach członka swego gabinetu. Jego notowania w sondażach gwałtownie spadają, natomiast nakład gazety rośnie. W zespole Kevina pojawiają się jednak rozdźwięki, nie wszystkim odpowiada rola "wojujących moralistów". Młoda, zapalczywa Bronwen wpada na ślad współpracy stojącego na krawędzi bankructwa potentata finansowego z premierem. Wydawca znów próbuje przeszkodzić w "szarganiu opinii" swoich kolegów z młodości. Kevin ma jednak dowody na to, że przyjaciel Warrena zarobił milion na handlu narkotykami. Kieruje artykuł do druku. Wówczas nadchodzi wiadomość, że sędzia umorzył sprawę skorumpowanego ministra sprawiedliwości. Wysoko postawieni przyjaciele ze świata polityki, biznesu i mediów mogą spać spokojnie. Dziennikarze, nawet jeśli dużo wiedzą, niewiele mogą powiedzieć. Tymczasem Laurie, "na własną prośbę" odstawiony na boczny tor policjant, ma w zanadrzu jeszcze jedną rewelację. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DZIENNIKARZE
AutorDavid Williamson
PrzekładMałgorzata Semil
2018.08.22 23:53:21
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency