Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DWA TELEFONY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 07. 19
  • Barwny, 14 min

Premierowa inscenizacja miniatury teatralnej, ukazującej w krzywym zwierciadle paradoksalny wpływ techniki na porozumienie między ludźmi. Dzięki nowym wynalazkom, zamiast lepsze i dokładniejsze, staje się ono coraz trudniejsze, jeśli w ogóle możliwe. W sztuce Garipariego tak naprawdę nie rozmawiają ze sobą ludzie, lecz telefony. Ona i on siedzą naprzeciw siebie w bliżej nieokreślonym biurze i mówią do słuchawek. Strzępy zdań, znaczące mruknięcia, wymowne chrząkania, urzędowy slang, intymne zdrobnienia i spieszczenia tworzą groteskowy "obraz" międzyludzkiego porozumienia za pośrednictwem coraz doskonalszej techniki. Ludzie mówią tu do maszyn, a maszyny do ludzi. Jeśli człowiek odzywa się do człowieka to tylko komentując to, co tamten powiedział przez telefon. Tak powstaje komunikacyjny szum, pełen niedomówień, nieporozumień, informacyjnego chaosu. Giną w nim uczucia i prawdziwe więzi międzyludzkie. Ginie wrażliwość i wyobraźnia. W finale Garipari pokazuje, że człowiek przez nadmierne obcowanie z techniką staje się do niej podobny. Jego zasób słów, pytań i odpowiedzi ulega redukcji. W końcu posługuje się tylko szablonowymi zwrotami. Nie jest w stanie inaczej wyrazić swoich myśli. W sferze fabularnej miniatura francuskiego dramaturga składa się z ciągu luźnych scenek. W każdej naprzeciw siebie siedzi kobieta i mężczyzna, rozmawiając przez telefon. Akcja zaczyna się w momencie, gdy wynalazek Alexandra Grahama Bella dopiero wkracza w ludzkie życie. Jego "młodość" podkreśla wiek bohaterów, granych przez dzieci. Później, stopniowo, wraz z doskonaleniem się telefonu, starzeją się bohaterowie sztuki. W ostatniej scenie dwoje dojrzałych ludzi posługuje się już nowoczesnymi "komórkami". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DWA TELEFONY
AutorPierre Gripari
PrzekładBarbara Grzegorzewska

Varia
pokaż

2017.02.11 01:26:48
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl