Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

BOHATER NASZEGO ŚWIATA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 10. 06
  • 74 min

Opowieść o tym, jak łatwo radość zamienia się w gorycz, gorycz w rozpacz, sukces w klęskę, a sława - w niesławę. Irlandzki dramaturg John Millinghton Synge (1871-1909), wybitny przedstawiciel ruchu odrodzenia narodowego, chętnie pisywał takie dramaty, w charakterystycznej nastrojowo-lirycznej tonacji, łączące realizm z fantastyką ("Jeźdźcy do morza", "Cudowna woda"). Tematy czerpał z tradycji średniowiecznych celtyckich legend albo z życia ludu irlandzkiego, posługiwał się dialektem anglo-irlandzkim, używanym przez wiejską ludność z wysp Arann na zachodzie kraju.
Akcja tej sztuki rozgrywa się w Irlandii na początku wieku. W wiejskiej karczmie niespodzianie pojawia się obcy młodzieniec z dalekich stron, Krzysztof Mahon. Przyznaje się, że zabił swego ojca. Miejscowi przyjmują tę rewelację ze zgrozą, ale i podziwem. Wieść o niezwykle zuchwałym zbrodniarzu rozchodzi się błyskawicznie. Przybysz otrzymuje gościnę i pracę w karczmie. Zbiegają się z podarunkami ciekawe dziewczęta, a wdowa z sąsiedztwa ma nadzieję wyjść za młodzieńca. On jednak zakochuje sie z wzajemnością w urodziwej córce karczmarza, która porzuca dla przybysza swego narzeczonego - uczciwego, bogobojnego, choć ślamazarnego i potwornie nudnego Szymona. Ojcobójca nie musi się już wstydzić swego czynu, niespodziewanie dla siebie staje się ogólnie podziwianym bohaterem. Gdy nagle zjawia się jego ojciec, którego rana na szczęście nie okazała się śmiertelna, głęboko zawiedzeni i oszukani wieśniacy zwracają się przeciwko swemu bożyszczu. Młodzieniec traci też cały urok w oczach córki karczmarza. Z rozpaczy i wściekłości jeszcze raz godzi w swego ojca, który pada bez ducha. Ale to nie przywraca bohaterowi szacunku i poklasku. Zbrodnią popełnioną gdzieś daleko mógł imponować wieśniakom, ojcobójstwo dokonane na ich oczach budzi w nich przerażenie i chęć zemsty. Lincz zostaje udaremniony przez starego ojca, któremu i tym razem udało sie pozbierać po ciosie. Obaj z synem opuszczają wieś z przekonaniem, że ludzka głupota jest w stanie uczynić ze zbrodniarza idola, o którym śpiewa się pieśni. I tylko córka karczmarza żałuje, że los na tak krótko zetknął ją z prawdziwym bohaterem. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PLAYBOY ZACHODNIEGO ŚWIATA
Dramat
AutorJohn Millinghton Synge
PrzekładMaria Lewicka
PrzekładJerzy Zegalski

Patrz także:
schowaj

2017.02.11 01:26:57
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego