BIEDERMANN I PODPALACZE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2025
- Premiera:2025. 05. 26
- Barwny, 79 min
Bohater sztuki, Gottlieb Biedermann, jest typowym reprezentantem społeczności mieszczańskiej. Poczciwy, trochę naiwny, wiodący spokojny żywot i bardzo majętny, za najwyższy cel w życiu uważa zachowanie tego stanu. Pewnego dnia w jego domu pojawiają się dwaj nieznajomi, którzy z pozoru wyglądają niewinnie. Jeden jest bezrobotnym zapaśnikiem, drugi byłym kelnerem. Biedermann próbuje „zaprzyjaźnić się” z nimi, myśląc, że obłaskawi zło. Wierzy, że kolejne ustępstwa pozwolą mu zachować dotychczasowy status i spokój. W rzeczywistości zaś staje się mimowolnym sprawcą własnej klęski. Sztuka ma charakter komediowy, ale była i jest nadal odbierana jako metafora i satyra polityczno-społeczna.
Inscenizacja Jana Holoubka skupia się na ukazaniu wciąż aktualnej kondycji „strasznego mieszczanina”, który mimo pozycji okazuje się bezradny wobec zachodzących zmian społecznych. Spektakl realizowany w studio metodą filmową rozgrywa się w realistycznej przestrzeni, w którą wkrada się metafizyka. Ważną funkcję pełni chór, który komentuje, zapowiada i ostrzega. Śpiewający chór strażaków kontrastuje z gnuśnością Biedermanna, który przygląda się „podpalaniu” świata.
Tak o swojej realizacji mówi Jan Holoubek:
„Mimo, że sztuka została napisana w połowie XX wieku, nie straciła nic ze swojej aktualności. Pod płaszczykiem czarnej komedii kryje się niezbyt radosne przesłanie. Moim ulubionym jej fragmentem jest ten, w którym jeden z podpalaczy Eisenring tłumaczy Biedermannowi, że najlepszym kamuflażem dla niecnych zamiarów, jest mówienie prawdy. Dlaczego? Ponieważ ludzie w nią nie wierzą. Znajdują setki wytłumaczeń, byle nie dopuścić do siebie absurdu, który im zagraża. (…) Czyż nie stajemy się właśnie świadkami i potencjalnymi ofiarami kolejnego podpalenia świata? Moim zdaniem tak. A komu wręczamy zapałki? To pozostawiam widzom do własnej oceny.” (TVP)
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIbiurowyplanowyplanowy
- Asystent reżysera
- Script (Sekretariat planu)
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazuostrzycielostrzycielostrzyciel
- Operator kamery
- Asystent operatora kamerytechnicznytechnicznytechnicznytechniczny
- DIT manager
- Projekcje multimedialneKarol NowakowskiRafał Szymanek
- OświetleniemistrzFilip Adamskiobsługa konsoletyobsługa konsoletyobsługa konsolety
- Wózkarz
- Technolog postprodukcji
- Korekcja barwna
- Efekty specjalne
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Rekwizytor planu
- Asystent rekwizytora
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Garderoba
- Charakteryzacja
- Efekty charakteryzatorskie
- Współpraca charakteryzatorska
- Muzyka
- Zgranie muzyki
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażu
- Redakcja
- Fotosy
- Grafikakomputerowa
- Obsługa planu
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Producent
- ProdukcjaTeatr Telewizji
- Obsada aktorskaBiedermannBabetteSchmitz / BelzebubEisenring / DrugiAnnaDr FilPani KnechtlingPolicjantKoryfeuszsekstet wokalny proMODERNchór; w składzie: Marta Czarkowska (sopran), Katarzyna Szymkowiak-Czarnowska (mezzosopran), Martyna Jankowska (alt), Adam Sławiński (tenor), Krzysztof Chalimoniuk (baryton), Miłosz Kondraciuk (bas)
Pierwowzoryschowaj
| Pierwowzór | |
| BIEDERMANN I PODPALACZE | |
| Dramat | |
| Autor | Max Frisch |
| Przekład | Sława Lisiecka |
Nagrodyschowaj
- 2025Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda za zdjęcia
- 2025Nagroda im. Stefana Treugutta
w kategorii: Produkcja własna
Patrz także:schowaj
- 1964Spektakl telewizyjny / Max Frisch / Erwin Axer
- 1996Etiuda szkolna / Łukasz Barczyk















