Laureaci 31. Festiwalu Mediów "Człowiek w Zagrożeniu"
27 listopada 2021Jury konkursu filmów dokumentalnych w składzie: Maciej Cuske, Kinga Dębska, Kaja Klimek,
Monika Kotecka i Jerzy Śladkowski przyznało Grand Prix Nagrodę Miasta Łodzi
i statuetkę Białej Kobry Pawłowi Łozińskiemu za "Film balkonowy".
Jurorzy uzasadnili swój wybór w następujących słowach: Nagradzamy film, który jasno pokazuje, że nie znika w nas potrzeba relacji i dobrej rozmowy, kiedy mówimy, ale chcemy też słuchać. To kolaż wielu historii, różnych fragmentów, który tworzy obraz kraju, który wcale nie musi być mroczny i czarno-biały. Film Łozińskiego daje nam nadzieję, że spotkanie z drugim człowiekiem i ludzka solidarność są możliwe. Podziwiamy też wytrwałość autora – ponad 300 dni spędzonych na balkonie to imponujący wynik!
Pozostałe nagrody festiwalu trafiły do:
- Nagroda „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowana przez Narodowe Centrum Kultury: "Ostatni" w reżyserii Fariza Ahmadowa
uzasadnienie: Nagradzamy prawdziwie szlachetny obraz. „Ostatni” od pierwszego kadru zachwyca odwagą bycia z bohaterem do końca – a nawet jeszcze dłużej. Piękne zdjęcia chwytają to, co ulotne. To portret człowieka, który żegna się z życiem. Przyroda staje się równorzędnym bohaterem filmu. - Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich: "Ucieczka na srebrny glob" w reżyserii Kuby Mikurdy
uzasadnienie: Nagradzamy film, którego bohaterem jest… film, kultowy jeszcze zanim powstał. Jest to antyczna tragedia artysty, który mierzy się ze swoim talentem, ale i przeznaczeniem. Reżyser sugestywnie prowadzi nas przez piekło artysty w socjalistycznej Polsce. Zahacza również o metafizykę. - Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego za przezwyciężanie zagrożeń: "Bukolika" w reżyserii Karola Pałki
uzasadnienie: Nagradzamy film, który ukazuje przewrotny obraz polskiej wsi, która z sielanką (tytułową „bukoliką”) niewiele ma wspólnego i przezwycięża stereotypowe myślenie - również o bohaterkach. Doceniamy kreacyjną formę, dzięki której z pozoru prosta opowieść o wiejskim życiu nabiera metafizycznego wymiaru. - Wyróżnienie: "Tylko wiatr" w reżyserii Zofii Kowalewskiej
uzasadnienie: Poruszający film drogi, w którym reżyserka zabiera dziadka do krainy jego młodości. Efektem jest piękna i pełna czułości opowieść o pamięci. To także opowieść o sile międzypokoleniowych więzi. - Wyróżnienie: "Nature is my Homeland" w reżyserii Marka Gajczaka
uzasadnienie: Za niezwykłe walory edukacyjne, uwrażliwienie na przyrodę i celebrowanie zaniedbanej tradycji polskiego filmu oświatowego. - Medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense dla filmu o tematyce żydowskiej: "Safer in Silence" w reżyserii Corinne Chateaux
uzasadnienie: Za niezwykłą wytrwałość i potrzebę zmierzenia się ze swoją przeszłością i odkrywanie rodzinnych tajemnic. - Nagroda Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja: "Tylko wiatr" w reżyserii Zofii Kowalewskiej
uzasadnienie: Wybraliśmy film, który naszym zdaniem najlepiej oddaje ducha festiwalu, pokazuje różne aspekty „zagrożenia”. To dzieło stworzone z miłości do rodziny i fascynacji osobistymi historiami na tle wielkich generacyjnych wydarzeń społeczno-politycznych. Intymne i szczere w portretowaniu trudów powracania do przeszłości i zderzania wspomnień z prawdą. Wypełnione nostalgią i strachem, tak przed odchodzeniem fizycznym, jak i odchodzeniem naszych złudzeń i wyobrażeń.
W ramach festiwalu odbyły się także:
Konkurs reportaży telewizyjnych
- Nagroda Miasta Łodzi: "Historia człowieka, który uwolnił Tomasza Komendę" w reżyserii Grzegorza Głuszaka
uzasadnienie: Reportaż śledczy, doskonale udokumentowany, wykonany z dużą starannością zarówno pod względem merytorycznym, jak i warsztatowym. Przejmująca opowieść nie tylko o bohaterach, ale także o systemie, który wymaga korekty. Reportaż, mimo swojej długości, jest świetnie skonstruowany i nieustająco trzyma w napięciu. Prawda jest światłem i tym światłem jest główny bohater tego reportażu. - Nagroda Tygodnika Angora: "Polskie opiekunki – towar na eksport" w reżyserii Anny Machowskiej
uzasadnienie: Reportaż o ciekawej narracji, świetnie poprowadzona opowieść, ciekawe wykorzystanie ukrytej kamery. Wielką wartością jest zaangażowanie reporterki i jej chęć uczestniczenia w życiu bohaterów. Materiał pokazuje spustoszenie psychiczne, które sieją patologiczne mechanizmy i procedury. - Wyróżnienie Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz: "Droga życia" w reżyserii Magdaleny Raczkowskiej-Kazek
uzasadnienie: za przejmującą szczerość robiącą piorunujące wrażenie. Bohaterki, które zmagają się z dramatem moralnym, ukazane są w subtelny sposób, jednocześnie bez upiększeń, bez lukru.
Konkurs reportaży radiowych
- Nagroda Prezesa Radia Łódź: Hanna Wilczyńska – Toczko z Radia Gdańsk za reportaż „Zapach covidu”
uzasadnienie: Przepiękna opowieść o tym, co w życiu najważniejsze o miłości, wierności, zdrowiu, radości, nadziei. Autorka dotknęła najgłębszych pokładów emocji tkwiących w człowieku. Pokazała najważniejsze wartości, spośród których tą wiodącą, która nadaje sens ludzkiemu życiu jest miłość. Z reportażu wyłania się obraz dwójki wspaniałych ludzi, którzy okazali się szlachetnymi wojownikami i którzy dają nam lekcje afirmacji życia z wszystkim, co ono niesie, z wszystkimi odcieniami nawet tymi szaro-burymi, zupełnie niepożądanymi. Ludzi, dla których siłą napędową jest miłość i wierność. - Nagroda Publiczności: Agnieszka Szwajgier z Radia 357 za reportaż „Gdzie jest Joanna Segelstrom?”