Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Przywrócone arcydzieła w Krakowie: "Znachor"

16 czerwca 2022

Zapraszamy na kolejne spotkania w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (Kraków, ul. Rajska 12) w ramach cyklu "Przywrócone arcydzieła". Jest to autorski program krytyka Łukasza Maciejewskiego przypominającego najlepsze filmy polskie i ich twórców.


22 czerwca o godzinie 19.00 Łukasz Maciejewski zaprezentuje "Znachora" w reżyserii Jerzego Hoffmana. Po projekcji gospodarz spotkania zaprasza na rozmowę z Anną Dymną.



Autor cyklu o Annie Dymnej:

Na większość aktorskich nazwisk reagujemy jeżeli nawet nie z obojętnością, to z pewną powściągliwością. Są jednak takie nazwiska, które wywołują stałą, określoną reakcję widzów. Na hasło Anna Dymna - wszyscy od razu się uśmiechamy. I jest to uśmiech do wybitnej artystki, ale i do człowieka. Może nawet przede wszystkim do człowieka. W swoim długim już życiu krytyka, nie spotkałem nikogo, kto mówiłby o Dymnej źle, krytycznie, nonszalancko. Anny Dymnej nie da się nie lubić.

Zapracowała na to całym, pięknym życiem. I w tym przypadku uroda wewnętrzna łączy się z zewnętrzną. Na koszulce "Kulturalnej Polski" nieskazitelnie piękna twarz aktorki. Te oczy, te usta, ta twarz. Wszyscy ją znamy, kochamy, pamiętamy - z "Nie ma mocnych", ze "Znachora", z "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny...", z "Doliny Issy", "Starej baśni", z "Excentryków". Uroda Dymnej jest jednak niezmienna i w niczym nie przeszkodziła jej zmiana warunków fizycznych czy upływ czasu. To piękno które nie potrzebuje diety cud, któremu do twarzy ze zmarszczkami i nie chce żadnych liftingów. Piękno człowieka spełnionego i spełniającego się na różnych, nie tylko aktorskich polach.

Uśmiechamy się do Dymnej, ale Anna Dymna również się uśmiecha: do nas, do świata, do siebie. Ma cechę szczególną, na pewno przydatną w pracy z najciężej chorymi, z jej podopiecznymi, niepełnosprawnymi przyjaciółmi, dla których od lat robi tyle dobrego: Dymna to sam urok, poczucie humoru, dystans. Śmieje się z siebie, wspaniale, często autoironicznie opowiada o zawodowych przygodach, snuje anegdoty z planu. Ma też niespożytą energię. Nie wiem, kompletnie nie wiem jak jej się to udaje, ale grając intensywnie w Narodowym Starym Teatrze, potrafi dzielić swój czas na fundację "Mimo Wszystko", realizację programu telewizyjnego "Spotkajmy się", prowadzi "Salon Poezji" w Krakowie, i zakłada kolejne salony w całej Polsce, gra w filmach, jeździ na spotkania autorskie, nagrywa, pomaga, załatwia. I jeszcze odpisuje na każdy esemes, odbiera każdy telefon. Nie ma takich ludzi, takich artystów - Anna Dymna jest jedyna.

W aktorstwie Dymnej fascynuje mnie jeszcze jedna, często pomijana przez biografów cecha - radość eksperymentowania, pęd ku ryzyku. Uwidacznia się to zwłaszcza w teatrze. Dymna w przeciwieństwie do wielu artystów jej pokolenia, znakomicie odnalazła się w nowym języku teatralnym. Pewnie dlatego pokochali ją młodzi twórcy. Aktorka Grzegorzewskiego, Jarockiego, Swinarskiego, z powodzeniem gra dzisiaj w spektaklach Libera, Klaty, Strzępki, a w kinie pracuje z debiutantami, chętnie występuje w studenckich etiudach, nie obawia się grubej kreski, grania przeciwko własnemu emploi.

Gdybym jednak spośród licznych przymiotów charakteru Dymnej, koniecznie musiał wskazać jedną tylko cechę, która identyfikowałaby bohaterkę "Kulturalnej Polski", napisałbym o ...dobru. Tak, o dobru. Wiem, dobro nie jest dzisiaj w modzie. Ceni się bardziej ironię, dystans, spryt, a pisanie o dobru może wydawać się śmieszne. Nic na to nie poradzę. Dla mnie Anna Dymna jest po prostu dobrym człowiekiem. A ponieważ jest dobra, daje dobro innym. I uśmiecha się najpiękniej na świecie. Dobroć uśmiechu.

© 1998-2022 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl