Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Nowości wydawnicze: "Nakręcone w Łodzi"

11 marca 2022

Nakładem Muzeum Kinematografii w Łodzi ukazuje się właśnie książka Anny Michalskiej i Jakuba Wiewiórskiego "Nakręcone w Łodzi".

"- Pan to sam tak urządzał?" - pyta bohater "Ziemi obiecanej", Karol Borowiecki, zwiedzając pałac Müllera. "- Ja za to sam płaciłem" - odpowiada fabrykant. "Łódź, k…!" przeklina Adaś Miauczyński przed wejściem na dworzec Łódź Kaliska w filmie "Ajlawiu". "Nie kop pana, bo się spocisz" karci dziecko Beata Tyszkiewicz w "Kingsajzie". Gdzie kręcono te kultowe sceny? W Łodzi.
Co łączy Warszawę, Berlin, Wiedeń czy Paryż z Łodzią? Łódź grała każde z tych miast.
Filmowe życie mają pofabrykanckie pałace i kamienice, parki, dziedzińce i podwórka, tłoczne dworce i prywatne mieszkania - nie sposób zliczyć, w ilu miejscach słychać było charakterystyczny dźwięk klapsa rozpoczynający kręcenie ujęcia.
"Nakręcone w Łodzi" to pierwsza książka, która opowiada historię HollyŁodzi z perspektywy lokacji planów filmowych. W publikacji, wydanej przez Muzeum Kinematografii, Anna Michalska i Jakub Wiewiórski opisują 153 filmy fabularne nakręcone w łódzkich plenerach, od niemej "Ziemi obiecanej" Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego z 1927 roku po "Piłsudskiego" Michała Rosy z 2019. Autorzy przedstawiają plenery i wnętrza, opisują kulisy powstawania filmów, ich odbiór wśród widzów i krytyków oraz rozmaite łódzkie konteksty. Rozmawiają z reżyserami, scenografami, operatorami, aktorami i producentami, a także ze szczęśliwcami spoza branży, którym udało się wejść na plan. Odkrywają wiele ciekawostek dotąd nieznanych i zabierają Czytelnika w podróż do filmowej Łodzi.
Ewa Braun, scenograf i dekorator wnętrz, opowiada o pierwszym filmie, przy którym pracowała w Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi; była to "Zazdrość i medycyna" Janusza Majewskiego. Mimo że większość zdjęć powstała na południu Polski, sceny w kinie nakręcono w Łodzi - wykorzystano salę Polonii przy ul. Piotrkowskiej 67. Scenograf Bogdan Sölle dzieli się wiedzą o planach filmowych z lat 80. i 90. XX wieku i wspomina, jak w "Przypadku Pekosińskiego" Grzegorza Królikiewicza eklektyczną willę Karola Plihala przy ul. Krzemienieckiej 2a przekształcił w górskie sanatorium, a w "Komediantce" Jerzego Sztwiertni zaadaptował wnętrza pałacu Kindermanna przy ul. Piotrkowskiej 137 na potrzeby sceny uwodzenia bohaterki przez dyrektora teatru. Rekwizytor Aleksander Wańkowski mówi o roli pałacu Schweikerta (ul. Piotrkowska 262/264) w "Klakierze" Janusza Kondratiuka. Wspomnieniu Romana Polańskiego zamieszczonemu w "Filmie" zawdzięczamy informację o zdjęciach do "Zezowatego szczęścia" Andrzeja Munka kręconych na ul. Moniuszki. Gdyby nie ta relacja, być może nie trafilibyśmy na trop łódzkiej lokacji w śnie Piszczyka.
"Łódź jest świetnym planem filmowym. Ma tak różnorodną architekturę z XIX i XX wieku, że właściwie da się tu nakręcić każdy film, którego akcja rozgrywa się w Polsce" - pisze Piotr Dzięcioł, producent oscarowej "Idy" Pawła Pawlikowskiego, i dodaje: "Kręciłem tutaj także Wiedeń w "Lekcjach pana Kuki" Dariusza Gajewskiego, Paryż w "Zimnej wojnie" Pawła Pawlikowskiego, Berlin w "Pomiędzy słowami" Urszuli Antoniak, a nawet Nowy Jork, bo jeśli znajdą się dobre fasady, to resztę można dorobić".


17 marca o godzinie 17.00 Muzem Kinematografii zaprasza na premierę książki. Będą o niej opowiadać autorzy oraz Piotr Dzięcioł, autor wstępu do publikacji.

© 1998-2022 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych