Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ANNA PROLETARIUSZKA

1981
Marek Ciecierski Sławomir Grünberg

Półgodzinna etiuda dokumentalna, której bohaterką jest Anna Walentynowicz, działaczka opozycyjna w PRL, współzałożycielka Solidarności. Film powstał przy współpracy NSZZ Solidarność. Został nakręcony na przełomie roku 1980 i 1981, przed wybuchem stanu wojennego.

Film Marka Ciecierskiego i Sławomira Grünberga zrealizowano więc w historycznym momencie, który zwykło się określać jako Karnawał Solidarności. Wkrótce ogłoszono stan wojenny, a w październiku 1982 roku Sejm oficjalnie zdelegalizował Solidarność. Twórcy etiudy stworzyli wielowymiarowy portret Anny Walentynowicz, odwołując się do jej przeszłości - początków pracy w Gdańskiej Stoczni, udziału w Światowej Federacji Młodzieży Socjalistycznej w Berlinie w roku 1951, zaangażowaniu w działalność społeczną jako przedstawicielki robotników, kolejnych wstrząsów historycznych - czerwca 1956, a przede wszystkim grudnia 1970 roku. To strajki na Wybrzeżu wydają się wydarzeniem przełomowym w jej biografii. W etiudzie umieszczono scenę, w której Anna Walentynowicz składa kwiaty pod pomnikiem ofiar tych protestów. Dokumentalistom udało się ukazać Walentynowicz jako działaczkę, której życie osobiste splotło się nierozerwalnie z aktywnością polityczną. Widzimy ją nie tylko w przestrzeniach Stoczni Gdańskiej, na ulicach miasta, pod budynkiem Politechniki Gdańskiej, pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie, ale również w jej prywatnym mieszkaniu. Bohaterka relacjonuje zdarzenia, ale przede wszystkim odnosi się do towarzyszących im emocji - lęku i upokorzenia.

Wrażenie pełni twórcy uzyskują dzięki szczególnej formie filmu. Na pierwszy rzut oka jest to tradycyjny dokument historyczny z wypowiedziami bohaterki wprost do kamery lub z offu, z zarejestrowanymi spotkaniami i wybranymi archiwaliami filmowymi i fotograficznymi. Autorzy zdecydowali się jednak na kilka zabiegów, które przełamują tę skonwencjonalizowaną formułę dokumentalną. W Annie proletariuszce nie ma inscenizacji, ale bohaterka odwiedza miejsca dla niej ważne i to w nich twórcy pozwalają sobie na szczególny rodzaj rekonstrukcji, której dokonują głównie przy pomocy zabiegów montażowych. W jednej ze scen Walentynowicz znajduje się w pomieszczeniu, w którym władze przedsiębiorstwa izolowały ją, utrudniając kontakt z pracownikami. Mówi o tym, jak pokój ten wówczas wyglądał. Przy pomocy krótkich przebitek na konkretne przedmioty i meble dokumentaliści przywracają na moment dawny jego wygląd.

W charakterystyczny sposób użyte zostały również archiwalia. Część z nich została udźwiękowiona. Ich montaż sprawił, że Walentynowicz na powrót stała się uczestnikiem lub obserwatorem zdarzeń.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.