Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOMORNIK

  • Film fabularny
  • Rok produkcji:
    2005
  • Premiera:
    2005. 10. 07
  • Barwny (negatyw: Kodak), 93 min

    Okres zdjęciowy: listopad 2004 - 5 stycznia 2005.
    Plenery: Wałbrzych, Warszawa.

Grand Prix Złote Lwy na FPFF w Gdyni w 2005 r. dla najlepszego filmu, ponadto nagrody za scenariusz, zdjęcia, pierwszoplanową rolę męską dla Andrzeja Chyry i drugoplanową rolę kobiecą dla Kingi Preis, 6 Orłów - Polskich Nagród Filmowych za 2006 r., ponadto nagrody za scenariusz i najlepszą rolę męską na MFF w Moskwie w 2006 r. i nagroda za scenariusz na MFF w Teheranie w 2007 r. - to tylko najważniejsze laury, jakie przypadły dziełu Feliksa Falka. Reżyser przystępował do pracy nad "Komornikiem" po 9-letniej nieobecności w polskim kinie. Jak twierdził, nie znalazł wcześniej scenariusza, który by go naprawdę zainteresował. Tekst Grzegorza Łoszewskiego od razu zwrócił jego uwagę. Falk nadał swemu filmowi cechy biblijnej przypowieści o nawróconym grzeszniku. W ciągu 48 godzin bohater doprowadza swoimi działaniami do śmierci młodego człowieka i pod wpływem tej tragedii przeżywa moralny wstrząs.

Młody komornik sądowy Lucjan Bohme działa w Wałbrzychu i okolicach. Miejscowe zakłady przemysłowe poupadały, panuje duże bezrobocie, wielu ludzi żyje w biedzie. W takim miejscu działalność komornicza nabiera wyjątkowo dramatycznego wymiaru, budzi szczególny sprzeciw. Zwłaszcza że Bohme wykonuje swoje obowiązki z niezwykłą konsekwencją i skutecznością, bezwzględnie egzekwując należności. Niewiele sobie robi z tego, że gdziekolwiek pojawia się z aplikantem Jaśkiem, budzi przerażenie lub agresję. Chociaż sam pochodzi z ubogiej rodziny, nie ma nawet odrobiny litości dla dłużników. Jest jednakowo zacięty wobec bogatego producenta okien, Wiśniaka, który sprytnie przepisał większość majątku na żonę, jak i wobec staruszki, której rekwiruje stary zegar, jedyną pamiątkę po zmarłym synu. Nie omieszka nawet zająć sprzętu ratującego życie na jedynym w mieście oddziale intensywnej terapii w zadłużonym szpitalu. Dokonuje też spektakularnej akcji wykopania z grobu staruszki, żeby udowodnić, że jej wnuk, dobrze zapowiadający się piłkarz Marczak, lokalny idol z szansami na awans do I ligi, bezprawnie zaciągnął na nazwisko zmarłej babci kredyt w wysokości 8 tys. zł. Jeśli chłopak pójdzie siedzieć, przekreśli to jego dalszą karierę i zniweczy nadzieje kibiców.
Pewnego dnia Lucjan spotyka przed gmachem sądu swoją dawną miłość, Gosię, kiedyś szkolną piękność, dziś zmęczoną życiem, zaharowaną pielęgniarkę, matkę ciężko chorej córeczki i żonę alkoholika. Ich rozmowa w kawiarni uświadamia obojgu, jak bardzo się od siebie oddalili, żyjąc teraz w zupełnie innych światach. Przypadek sprawia, że niebawem Lucjan przybywa na kolejną egzekucję komorniczą właśnie do jej domu.
Bezkompromisowość i żelazna konsekwencja nieprzekupnego Lucjana w egzekwowaniu prawa sprawiają, że może się pochwalić najwyższym w regionie wskaźnikiem ściągalności, co przynosi mu znaczne profity. Bohme jeździ więc luksusowym samochodem, nosi eleganckie garnitury i romansuje z żoną jednego z prawników zatrudnionych w miejscowym sądzie, piękną Anną Zenke, również prawniczką. Na założenie własnej rodziny nie ma czasu, tak bardzo pochłania go kariera. Nie ma też przyjaciół, a znajomi wywodzą się wyłącznie z tego samego kręgu zawodowego. I właśnie znajomi prawnicy i komornicy zaczynają się niepokoić rygoryzmem Lucjana, który coraz bardziej wybija się na ich tle, co pozwala przypuszczać, że ich większa łagodność wobec dłużników może mieć niebezpieczne, korupcyjne podłoże. W trosce o swoje dobre imię i własne interesy obmyślają więc plan.
Wiśniak nieoczekiwanie zmienia front. Początkowo butny, teraz grzecznie prosi komornika o spotkanie. Proponuje mu 200 tys. zł łapówki w zamian za ustawienie licytacji tak, aby przez podstawionego człowieka mógł tanio odzyskać zarekwirowane maszyny do produkcji okien. Bohme wyraża zgodę, ale tylko po to, by zabezpieczywszy pieniądze jako dowód przestępstwa, złożyć doniesienie o próbie przekupstwa. Ale nieoczekiwanie młody Marczak popełnia samobójstwo w gmachu sądu. Jego śmierć po raz pierwszy w życiu wstrząsa bezdusznym dotąd komornikiem. W ramach zadośćuczynienia za swoje grzechy postanawia rozdać otrzymane pieniądze ludziom, którym wyrządził krzywdę, m.in. Gosi. Następnego dnia zostaje jednak zatrzymany pod zarzutem przyjęcia korzyści majątkowej. [TVP]

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2003
    Nagroda "Hartley-Merrill Award"-za scenariusz
    w polskiej edycji konkursu
  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Wielka Nagroda "Złote Lwy"
  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenariusz
  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za główną rolę męską
  • 2005
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy film
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza reżyseria
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza scenografia
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola kobieca
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola męska
    za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepsza muzyka; za rok2005
  • 2006
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepszy montaż; za rok2005
  • 2006
    Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Jury Ekumenicznego
    za "stworzenie celnego i wstrząsającego portretu współczesnych przemian politycznych w Polsce i zaprezentowaniu go jako przypowieści o korupcji, zawierającej uniwersalne przesłanie oraz za wysokie walory artystyczne i ochronę takich wartości jak sprawiedliwość, hojność i ludzka godność"
  • 2006
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-Nagroda Główna "Jańcio Wodnik" za najlepszy film fabularny
  • 2006
    Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-"Jańcio Wodnik" za najlepszą rolę męską
  • 2006
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
    w kategorii: najlepszy film polski; za rok 2005
  • 2006
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
    w kategorii: Najlepszy polski aktor; za rok 2005
  • 2006
    Moskwa (Międzynarodowe Forum Filmowe "Złoty Rycerz")-"Złoty Rycerz" za główną rolę męską
  • 2006
    Moskwa (Międzynarodowe Forum Filmowe "Złoty Rycerz")-Dyplom za scenariusz
  • 2006
    Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego
  • 2007
    Teheran (MFF)-nagroda za scenariusz
  • 2007
    Houston (WorldFest Independent Film Festival)-Golden Award
    w kategorii: film fabularny
2017.05.17 01:27:02
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor