Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DROGÓWKA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2013
  • Premiera:
    2013. 02. 01
  • Gatunek:
    Film kryminalny, Film obyczajowy
  • Barwny(negatyw: Eastman Kodak), 112 min

    Okres zdjęciowy: 18 lutego - 23 kwietnia 2012.
    Plenery: Warszawa.

Sierżant Ryszard Król z warszawskiej "drogówki" zostaje niesłusznie oskarżony o morderstwo. Mimo, że wszystkie poszlaki świadczą przeciwko niemu, postanawia z pomocą kilku wypróbowanych przyjaciół udowodnić swą niewinność. "To chyba najbardziej mroczny i prowokacyjny film w dorobku Wojciecha Smarzowskiego" - pisał po premierze "Drogówki" jeden z krytyków. Czyżby było możliwe ukazanie polskiej współczesności w barwach jeszcze ciemniejszych niż w "Weselu" czy "Domu złym"? I czy świat przedstawiony w "Drogówce" faktycznie mocno osadzony jest w realiach, czy też przeciwnie - stanowi przede wszystkim projekcję wyobraźni reżysera? "Drogówka" zgrabnie łączy wątki dramatyczne z często niewybrednym humorem, brutalność w portretowaniu ludzkiej degrengolady z dyskretną tęsknotą za wartościami takimi, jak uczciwość, wierność i przyjaźń, które mogłyby nadawać trwały sens życiu i stać się fundamentem budowania międzyludzkich relacji. Mogłyby, gdyby nie zło, które na każdym kroku zdaje się bezlitośnie osaczać bohaterów, a nierzadko rodzi się także w nich samych, powiększając jedynie cierpienie i chaos panujący w ich życiu.
W "Drogówce" miesza się kilka konwencji filmowych - od zrealizowanych w reporterskiej formie "scenek z życia drogówki", przez ostrą i oskarżycielską satyrę na polityczno - biznesowy establishment, po dynamicznie montowany, brawurowy thriller. Zdjęcia do filmu to klasa sama w sobie - realistycznie oświetlone plenery zimowej Warszawy przeplatają się z ujęciami z kamer przemysłowych, wideorejestratorów i telefonów komórkowych. Kamera nie szuka tanich atrakcji, lecz wciąż pozostaje "na usługach" aktorów, nie chcąc uronić nic z tego, co aktualnie przeżywają, myślą lub czują grani przez nich bohaterowie. Obsada filmu budzi respekt - w głównych rolach przede wszystkim gwiazdy polskiego kina, a zarazem artyści od lat współpracujący ze Smarzowskim. "Najważniejsza dla mnie jest opowieść o ludziach. O człowieku. O wartościach. Nie twierdzę, że będzie przyjemnie, ale za to z nadzieją - mówił przed premierą "Drogówki" reżyser. Szukajmy zatem owej nadziei, nawet jeśli chwilami bardzo trudno ją znaleźć.

Zbliżający się do czterdziestki sierżant Ryszard Król jest częścią zgranego kolektywu warszawskiej "drogówki". Razem z kolegami patroluje ulice, a po pracy imprezuje, bierze udział w nocnych wyścigach samochodowych i zażywa uciech z prostytutkami. W tajemnicy przed żoną romansuje też z koleżanką z pracy i wpada w długi, chcąc spełnić jedno ze swych marzeń - posiadanie "wypasionego" bmw. Nie zawodzi kumpli w potrzebie - kiedy jeden z nich, cieszący się opinią "psa na baby", gwałci w czasie pracy przypadkową dziewczynę, Ryszard stawia się zamiast niego na konfrontację z ofiarą. Ta oczywiście nie rozpoznaje winowajcy i oskarżenie upada. Pewnego dnia wszakże jako tako poukładane życie Króla wywraca się do góry nogami. Jeden z policjantów, sierżant Lisowski, zostaje zamordowany. Główne podejrzenie pada na Ryszarda - zwłoki ofiary znaleziono niedaleko jego samochodu, w którym pijany przespał całą noc, był winny denatowi pieniądze, a w dodatku niedawno dowiedział się o zdradzie żony właśnie z Lisowskim. Król jest przekonany o swojej niewinności, lecz nie potrafi jej dowieść podczas przesłuchania. W chwili, kiedy ma zostać odtransportowany do aresztu, obezwładnia pilnującego go strażnika i ucieka. Ścigany listem gończym, musi się ukrywać, nawet przed najbliższą rodziną. Na szczęście ma kilku sprawdzonych przyjaciół w "drogówce", z pomocą których rozpoczyna prywatne śledztwo, mające wytropić prawdziwego mordercę Lisowskiego.

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz
  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola męska
  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: Najlepsze zdjęcia
  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: Najlepsza muzyka
  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: Najlepsza główna rola męska
  • 2013
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
  • 2013
    Gwarancja Kultury (nagroda TVP Kultura)-Nagroda w kategorii: Film
    za "stworzenie wielowymiarowej i niejednoznacznej postaci bohatera naszych czasów w filmie Drogówka. Za kreację aktorską bez fałszywych tonów i wspaniałą współpracę z partnerami"
  • 2013
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Nagroda za montaż
  • 2013
    Bilet, Nagroda Stowarzyszenia "Kina Polskie"-Złoty Bilet
  • 2014
    Nagroda PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych)-Nominacja
2016.09.15 23:00:17
© 1998-2015 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman