Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CZARODZIEJ Z HARLEMU

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1988
  • Premiera:
    1990. 04. 30
  • Gatunek:
    Komedia, Film sportowy
  • Barwny, 2135 m, 76 min

    Plenery: Warszawa, Tczew.

Współczesna komedia z wartką akcją i znakomitą muzyką, pełna zabawnych pomyłek i gagów. Scenariusz zainspirowała autentyczna historia transferu amerykańskiego zawodnika do jednego z klubów sportowych w Polsce, opisana przez Leszka Konarskiego w "Przeglądzie Tygodniowym". Absurdalna rzeczywistość PRL końca lat 80., oglądana oczami czarnoskórego Amerykanina, nabiera chwilami wręcz groteskowych kształtów. Humor filmu Pawła Karpińskiego zasadza się właśnie na zderzeniu polskiej codzienności z amerykańską pragmatyczną mentalnością. Cudzoziemiec, przyzwyczajony do normalnie funkcjonujących mechanizmów społecznych, nie jest w stanie niczego zrozumieć w naszym kraju, każda sytuacja jest dla niego dziwna.
Główną rolę zagrał Okonu Ubanga Jones, aktor Royal Court Theatre, urodzony w Nigerii, wychowany w Nowym Jorku, występujący głównie w Londynie i Paryżu. Występ w "Czarodzieju z Harlemu" był jego największą wówczas rolą filmową, wcześniej grywał jedynie w epizodach.

Bączek, prezes klubu sportowego z Tczewa, udaje się ze specjalną misją do Nowego Jorku. Ponieważ jego klubowi grozi spadek z ligi, konieczne jest sprowadzenie dobrego zawodnika.
Nowy Jork, gabinet Artura Grynszpana. Obydwaj panowie z ogromną uwagą śledzą na monitorze sportowe popisy poszczególnych zawodników. Wreszcie wybór pada na czarnoskórego koszykarza, Abrahama Lincolna, zwanego też "Czarodziejem z Harlemu". Kontrakt zostaje zawarty.
Na lotnisku w Warszawie delegacja klubu Stal Tczew oczekuje na przylot Lincolna. Z powodu złych warunków atmosferycznych samolot, lecący z Nowego Jorku, ląduje w Gdańsku. Lincoln próbuje na własną rękę dostać się do Tczewa.
Tymczasem lecący z koszykarzem, również czarnoskóry, pastor Jefferson wraca do Warszawy. Tu zostaje pomyłkowo uroczyście powitany przez oczekującą na koszykarza delegację klubu, a następnie odwieziony do hotelu. Ciągle nie udaje mu się porozumieć z nie znającymi języka angielskiego, towarzyszącymi mu ludźmi.
Wędrujący ulicami Tczewa Lincoln wzbudza sensację. Z trudem dostaje się do hotelu, ale okazuje się, że nie ma wolnych pokoi. Znowu błąka się po mieście, nikt go nie rozumie. Wreszcie zupełnie przypadkowo z konfliktowej sytuacji wybawia go dziewczyna, biegle mówiąca po angielsku. Monika, studentka anglistyki prowadzi koszykarza do baru, ale jedynym daniem, które można tam skonsumować, jest bigos, zaprasza więc go do domu na obiad. Nie docierają jednak do mieszkania dziewczyny. Uwięzieni w windzie domu Moniki, dopiero rano zostają uwolnieni z pułapki. Dziewczyna natychmiast wraca do Olsztyna, gdzie studiuje i mieszka w akademiku, a Lincoln, znowu zostawiony sam sobie, usiłuje odnaleźć drogę do klubu. Wreszcie trafia do klubu i nie zatrzymywany przez nikogo, dostaje się wprost do pustego gabinetu prezesa Bączka.
Przed halą sportową w Tczewie trwają gorączkowe przygotowania do uroczystości powitania amerykańskiego koszykarza. Prezes Bączek nie ma odwagi pokazać się nikomu. Przemyka niezauważony do swojego gabinetu, gdzie z ulgą dostrzega śpiącego Lincolna.
Pierwszy mecz czarnoskórego zawodnika ma być rozegrany podczas turnieju miast Tczew - Olsztyn. Mimo protestów prezesa olsztyńskiego klubu, Strączka, przeciwko obecności w drużynie murzyńskiego zawodnika, wszystko odbywa się zgodnie z planem. Stal Tczew fetuje zwycięstwo. Lincoln otrzymuje pokój w "luksusowym" hotelu robotniczym, gdzie znowu spotyka się z różnymi paradoksami polskiej rzeczywistości. Powoli zaczyna rozumieć, że warunki na jakie się zgodził, nie odpowiadają jego wyobrażeniom. Widząc swoich polskich kolegów - zawodników, jeżdżących luksusowymi samochodami, postanawia również zażądać samochodu od prezesa Bączka. Prezes obiecuje mu talon. Gdy kolega klubowy wyjaśnia Lincolnowi, czym jest talon, ten natychmiast żąda kontaktu ze swoim agentem w Nowym Jorku.
Przerażony Bączek zwołuje nadzwyczajne posiedzenie zarządu klubu. Wszyscy dyrektorzy zakładów patronujących klubowi podejmują zobowiązania, mające na celu podniesienie standardu życia czarnoskórego koszykarza.
Prezes Strączek tymczasem rozkazuje swoim ludziom porwać Lincolna. Obezwładnionego gazem koszykarza porywacze wsadzają do samochodu i zawożą do Olsztyna. Prezes klubu Unia Olsztyn proponuje Lincolnowi doskonałe warunki. Zawodnik zostaje zawieziony do eleganckiego M-7, gdzie pilnowany przez ludzi Strączka, ma zastanowić się nad podjęciem decyzji. Sprytnie wydostaje się jednak z mieszkania i udaje się na poszukiwanie Moniki.
Ekipa Strączka rusza w pościg i wpada do hotelu studenckiego, w którym znajdują się Monika i Lincoln. Obojgu młodym udaje się uciec na motocyklach.
Zdruzgotany prezes Bączek wraca do domu. Okazuje się, że przebywa tu... Lincoln ukrywany przez jego córkę Monikę. Ojciec stawia młodym tylko jedno żądanie - Lincoln ma odtąd grać tylko w klubie Stali. Hala sportowa Stali Tczew po latach, mecz koszykówki.
Zwycięska drużyna składa się z samych czarnoskórych zawodników, wnuków prezesa Bączka.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
Reportaż Leszka Konarskiego z "Przeglądu Tygodniowego"
Reportaż
AutorLeszek Konarski

Varia
pokaż

2018.02.13 23:41:10
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl