Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POLSKA ŚMIERĆ

  • Film fabularny - telewizyjny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1994
  • Premiera:
    1995. 04. 27
  • Barwny (negatyw: Eastman Kodak), Dźwięk: Dolby Stereo. 81 min

    Plenery: Wrocław.

Waldemar Krzystek postrzegany jest przez krytykę jako specjalista od filmów o outsiderach, ludziach funkcjonujących "na granicy rzeczywistości". Jego bohaterowie raz bronią się przed obłędem, trwając uporczywie przy wyznawanych przez siebie wartościach ("W zawieszeniu"), innym razem zaś uciekają w chorobę psychiczną, by owe wartości ochronić przed naporem rzeczywistości. Na tym tle "Polska śmierć" jest filmem nietypowym. Postawa niezgody na świat i jego prawa, wcześniej - choć nie bez zastrzeżeń - opatrywana znakiem "plus", tutaj zostaje ośmieszona. W "Polskiej śmierci" wszyscy idealiści, życiowi rozbitkowie i ludzie w jakikolwiek sposób niezadowoleni padają ofiarą nieznanego mordercy. Nic dziwnego zatem, że krytyka szybko przypięła filmowi Krzystka łatkę satyry na polskie malkontenctwo. Wnikliwszy interpretator dostrzeże jednak w "Polskiej śmierci" świadectwo psychicznego wstrząsu, jakiego doznało polskie społeczeństwo w zetknięciu z nową, "rynkową" rzeczywistością. W wyobrażeniach wielu miała ona przynieść rozwiązanie licznych problemów i bolączek. W rzeczywistości okazała się nierzadko bezwzględniejsza i okrutniejsza od poprzedniego zniewolenia. Zamiast racjonalizacji życia i ładu moralnego, objawiła własne patologie i absurdy.
Jedną z warstw społecznych, które szczególnie dotkliwie przeżyły kapitalistyczną inicjację, była inteligencja. To właśnie z niej wywodzi się Osso - główny bohater filmu. Jest sfrustrowanym doktorantem, pracującym we wrocławskiej bibliotece i piszącym rozprawę naukową o motywie śmierci w literaturze średniowiecznej. W tym samym czasie w mieście szerzy się plaga zabójstw, których ofiarami padają ludzie niezadowoleni z otaczającej ich rzeczywistości. Policyjny komputer kojarzy zainteresowania Ossa z serią morderstw i młody humanista staje się podejrzanym numer jeden. Tymczasem z doktorantem zaczyna się spotykać Marta - dawna koleżanka ze studiów, która niegdyś była obiektem jego pragnień. Między młodymi zawiązuje się romans. Po pewnym czasie Osso zauważa, że zawsze przed kolejnymi zabójstwami Marta niespodziewanie znika.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1994
    Nagroda Kodaka (Rochester, New York)
2017.03.30 00:44:18
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska