Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MŁODE WILKI

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 05. 11
  • Gatunek:
    Film sensacyjny
  • Barwny (negatyw: Kodak), 95 min

    Plenery: Szczecin, Międzyzdroje (hotel "Amber Baltic"), Warszawa (hotel "Jan III Sobieski").

"Mój film jest przeznaczony przede wszystkim dla młodzieżowej widowni. Bohaterami są młodzi chłopcy z maturalnej klasy, którzy uważają, że cały świat należy do nich" - tak scharakteryzował swój debiut Jarosław Żamojda. Wcześniej pracował jako operator z takimi twórcami jak Krzysztof Zanussi ("Dotknięcie ręki"), Waldemar Dziki ("Lazarus"), Mariusz Treliński ("Pożegnanie jesieni"), Magdalena i Piotr Łazarkiewiczowie ("Odjazd"). Miał zatem wiele okazji do podpatrywania reżyserskiego fachu. A oko - jak dowodzi choćby jego podstawowa profesja - ma nie najgorsze. Widać to w "Młodych wilkach" - utworze typowo komercyjnym i pozbawionym psychologicznych niuansów, ale sprawnie zrealizowanym i zalecającym się wartkim sposobem narracji. Po premierze filmu recenzenci sarkali na jego stereotypowość i naiwność, lecz wróżyli mu spory sukces kasowy. Przepowiednie okazały się słuszne. Dostrzeżono też, że utwór Żamojdy opowiadając sensacyjną historię, nierzadko sygnalizuje istotne problemy współczesności. Pisał krytyk: "Młode wilki" Jarosława Żamojdy to jedna z kilkunastu słabych historyjek ekranowych ostatnich lat, ocierająca się mimowolnie o poważne problemy społeczne. Z fabułki błahej, kręconej pospiesznie i obsadzonej blondaskami z żurnala, opakowanymi w corvetty i mercedesy, wynika grubo więcej, niż zamierzyli twórcy, wyraźnie nastawieni na przeniesienie z dyskoteki na ekran stylu disco - polo". Co kryje się pod owym wiele obiecującym stwierdzeniem "grubo więcej"? Przede wszystkim konfrontacja hierarchii wartości, wpojonej wchodzącej w życie młodzieży przez rodziców z nową rzeczywistością, która napawa pokolenie "starych" strachem i poczuciem niepewości. Główny bohater "Młodych wilków" musi zmierzyć się z pytaniami o sens i granice uczciwości, o konsekwencje filozofii "łatwego pieniądza", o moralne drogowskazy w świecie ośmieszonych i podeptanych wartości. Pytania te są zarazem paląco aktualne dla sporej części młodych Polaków, więcej - są być może kluczem do rozszyfrowania ich wrażliwości. Na konto Żamojdy zapisać trzeba, że potrafił to dostrzec i przełożyć na język filmu.
"Biedrona", "Cichy" i "Cobra" to dziewiętnastoletni młodzieńcy, którzy mają wszystko, lecz chcą jeszcze więcej. Są przemytnikami pracującymi dla "Czarnego" - szefa szczecińskiego gangu przemytników. Niespodziewanie niejaki Chmielewski, najbogatszy człowiek w Szczecinie i były szef "Czarnego", rezygnuje z nielegalnych interesów. Kończą się dobre "układy" z celnikami. Chłopcy decydują się, że dalej będą sobie radzić sami. Aby nadal prowadzić "interesy", muszą jednak zatrudnić kogoś z "czystym" paszportem. Wybór pada na Roberta - klasowego prymusa. Robert poznaje córkę Chmielewskiego - Cleo, która po wieloletnim pobycie w USA przybywa do Polski, by poznać kraj, w którym się urodziła. Jej ojciec obawia się, że Cleo się dowie, jakie są źródła jego fortuny. Nie życzy sobie więc, by spotykała się z chłopcami z bandy. Tymczasem znajomość z Robertem przeradza się w miłość. Dzień, w którym Robert ma przewieźć z Polski do Niemiec towar o wartości pięciu milionów dolarów, zbliża się nieubłaganie. Robert nie może się już wycofać; kuszą go ogromne pieniądze. Niespodziewanie pojawiają się problemy i towar trzeba przewieźć przez "zieloną granicę". Do akcji wkraczają ludzie Chmielewskiego, po kolei likwidują członków grupy Czarnego. Ginie Biedrona, Kobra, Cichy. Jedynie Prymusowi udaje się uciec. W Kilka dni później spotyka się z Cleo, która została przypadkowo postrzelona przez ojca. Dziewczyna, przed powrotem do Ameryki, wręcza Robertowi kopertę, którą kazał przekazać mu Cichy. Są w niej dolary i wspólne zdjęcie ludzi Czarnego z ostatnich wakacji... (w tekście wykorzystano fragmenty opisu autorstwa Bartosza Rogalskiego oraz Krzysztofa Dudziaka)

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 1995
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski
  • 1995
    Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-"Złote Zęby" dla najbardziej interesującego filmu fabularnego

Patrz także:
schowaj

2017.04.21 00:42:52
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency