Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WIELKI PODRYW

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1978
  • Premiera:
    1979. 12. 05
  • Gatunek:
    Film obyczajowy
  • Barwny, 2830 m, 102 min

Bohaterami dwóch nowel są młodzi ludzie, wkraczający w dorosłe życie, postawieni przed dojrzałym i świadomym wyborem.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1978
    Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenariusz
    nazwa nagrody "Srebrna Plakietka"
  • 1978
    Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę męską
    nazwa nagrody "Srebrna Plakietka"

OBECNOŚĆ

  • Nowela
  • 47 min

Alicja Stefczyk, absolwentka Politechniki Warszawskiej, wbrew swojemu chłopakowi i znajomym decyduje się wyjechać do małego miasteczka, by tam podjąć pracę w zakładzie przemysłowym. Witający ją na dworcu inżynier Marek Lipski będzie się nią opiekował w czasie stażu. Teraz odwozi dziewczynę do przydzielonego przez zakład mieszkania. Alicja, pozostawszy sama, zaczyna odkrywać ślady pobytu poprzedniego właściciela. Kilkakrotnie ktoś pyta telefonicznie o jakiegoś Pilarskiego. Zaniepokojona i zaintrygowana dziewczyna dowiaduje się od sąsiadki, że Pilarski, pracownik zakładu, do którego przyjechała, społecznik, człowiek szlachetny i uczynny, zmarł nagle przed kilkoma dniami na zawał serca. Alicja odkrywa coraz to nowe przedmioty należące do Pilarskiego. Niespodziewanie zjawia się przyjaciel zmarłego - jest wstrząśnięty wiadomością o zgonie Pilarskiego. Przerażona Alicja ma ochotę uciec z mieszkania, gdzie obecność zmarłego staje się coraz bardziej natrętna. Wieczorem przychodzi Marek, bawi ją rozmową, wtajemnicza w sprawy zakładu, chce ją odpowiednio "ustawić" przed podjęciem pracy. Nie kryje ochoty na flirt z Alicją, na "podryw". Mieszkanie Alicji odwiedza stara kobieta, na widok której Marek chowa się w łazience. Jest żoną pracownika przebywającego w szpitalu po wypadku w zakładzie, rozgoryczona żali się na panujące tam stosunki, sugeruje czyjąś odpowiedzialność za tragedię i opowiada o Pilarskim, który zawsze bronił słusznych spraw. Po jej odejściu dochodzi do sprzeczki między Alicją a Lipskim na temat prywatnego listu Pilarskiego do bliskiej mu kobiety - i Marek wychodzi. Alicja zasypia - budzi się nagle, pełna lęku po koszmarnym śnie, usiłuje przemeblować pokój, by nie przypominał poprzedniego lokatora, lecz gaśnie światło i przerażona dziewczyna wybiega z domu. Spotyka tu kochankę Pilarskiego, idącą do jego mieszkania. Zrozpaczona kobieta podejrzewa, że pożegnalny list przyczynił się do jego śmierci. Alicja czuje się osaczona przez Pilarskiego i jego sprawy, chce uciec. Nie pozwala na to Marek. Wracają do domu. Zamiary Lipskiego wobec dziewczyny są niedwuznaczne, ona jednak jest coraz bardziej sceptyczna. Inżynier spędza noc w fotelu, a rano zjawia się ponownie stara kobieta, prosząc Alicję o odszukanie ważnego protokołu, przygotowanego przez Pilarskiego w związku z wypadkiem. Alicja dowiaduje się szczegółów, z których wynika, że Lipski ma swój udział w tym co się stało. Obecność Marka u dziewczyny sugeruje kobiecie, że Alicja będzie postępowała podobnie - i wzburzona wychodzi. Dziewczyna biegnie za nią i wręcza jej odnaleziony dokument.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

WIELKI PODRYW

  • Nowela
  • 52 min

    Plenery: Warszawa (m.in. Uniwerytet, Zakłądy im. Kasprzaka, pl. Zwycięstwa, Dworzec Centralny),

Sylwik jest nieśmiałym, wrażliwym chłopakiem, nie ma dziewczyny, za to mnóstwo kłopotów z nawiązywaniem znajomości. Koledzy postanawiają mu "pomóc". Zabierają go do dyskoteki - poznana tam dziewczyna zgadza się spędzić z Sylwikiem noc za cenę magnetofonu - chłopak pracuje bowiem w Zakładach im. Kasprzaka. Sylwik rezygnuje jednak z przygody. Koledzy mają więc inny pomysł: na Uniwersytecie Warszawskim zostaną wkrótce ogłoszone wyniki egzaminów wstępnych. Wśród zgromadzonych tam tłumów dziewcząt na pewno znajdzie się chociaż jedna, która da się "poderwać". Sylwik decyduje się więc na "wielki podryw" i starannie się doń przygotowuje. W stacji krwiodawstwa oddaje honorowo krew, otrzymuje zaświadczenie, uprawniające do nieobecności w pracy i wyrusza na Uniwersytet. Przed tablicą gdzie wywieszono listy z wynikami egzaminów spostrzega płaczącą spazmatycznie dziewczynę, podąża za nią. Udaremnia samobójczy skok z dwunastego piętra niewykończonego wieżowca, potem w ostatniej chwili odciąga ją na dworcu od pędzącego pociągu, wreszcie udaje mu się zaprosić ją do wcześniej wypożyczonego mieszkania. Usiłuje wyperswadować jej samobójcze zamiary. Dziewczyna jeszcze raz próbuje - przy pomocy znalezionych w łazience proszków nasennych. I to się nie udaje. Zrezygnowana zdziera z siebie odzież i rzuca się na tapczan. Zażenowany Sylwik nieśmiało ją okrywa. Korzystając z chwilowej nieobecności chłopaka w pokoju, dziewczyna ucieka i odjeżdża taksówką. Sylwik rusza w pogoń zatrzymanym samochodem. Dopędza ją nad Wisłą, dziewczyna ucieka, skacze do wody, na szczęście jest płytko. Przemoczona, zapłakana opowiada o rozbitej, z winy matki, rodzinie. Po kolacji w restauracji dziewczyna uspokaja się, opowiada o nieudanej próbie zdawania na studia. Na ulicy zostają zagadnięci przez spóźnionych pijaczków. Korzystając z zamieszania dziewczyna ucieka, a Sylwika i dwóch awanturników zabiera milicyjny radiowóz. Rano w pracy Sylwik staje się przedmiotem drwin kolegów. W portierni dowiaduje się, że ktoś go oczekuje. Wybiega na ulicę, rozgląda się, i kiedy stracił już nadzieję - na ławce dostrzega uśmiechniętą, poznaną wczoraj dziewczynę.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.03.29 00:46:14
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman