Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

AMOK

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Premiera:
    1999. 04. 16
  • Barwny (negatyw: Kodak), dźwięk: Dolby Stereo, 2600 m, 100 min                       

"Ktoś, kto dostrzegł w "Amoku" tylko warstwę fabularną, napisał po gdyńskim festiwalu, że film nie wnosi nic nowego do wiedzy, jaką dzięki kinu mamy o latach 90. Otóż - wnosi. Zawiera bowiem nowe dla polskiego kina stwierdzenie: nadeszły czasy, w których ktoś musi stracić, żeby inny mógł zyskać, w których jeśli komuś pomagasz, to komuś innemu szkodzisz. Jeśli z budżetu dostaną działkę rolnicy czy górnicy, to nie wystarczy na kulturę czy służbę zdrowia. Jeśli ty otrzymasz premię kwartalną, to nie wystarczy dla kolegi" - pisał po premierze "Amoku" branżowy "Film". Debiut fabularny znanej dokumentalistki Natalii Korynckiej-Gruz został nie tylko dostrzeżony, lecz i przychylnie przyjęty. Nic dziwnego. Reżyserka nie dość, że sprawnie opowiedziała fabułę, to jeszcze umiejętnie poprowadziła początkujących wówczas aktorów, którzy w późniejszych latach potwierdzili swój talent. W "Amoku" zaś są równorzędnymi partnerami dla takich wykonawców jak Krzysztof Majchrzak, czy Mirosław Baka. Korynckiej-Gruz udało się również przenieść na ekran trochę gorzkiej prawdy o polskiej współczesności; o pokusach, czyhających na młodych ludzi dopiero wchodzących w dorosłość, o towarzyszących temu procesowi konfliktom wartości.
W 1993 roku polska giełda przez wiele miesięcy była Ziemią Obiecaną, miejscem, gdzie niemal każdy zainwestowany grosz opłacał się stukrotnie. W tym okresie zrodziły się pierwsze giełdowe fortuny - a sumy liczone w milionach dolarów powoli przestawały robić wrażenie. W tej scenerii rozgrywa się akcja filmu "Amok".

Młody dziennikarz radiowy - Maciek - dostaje od szefa polecenie zrobienia reportażu o giełdzie. Poznaje tam Maxa, który zgadza się opowiedzieć mu o mechanizmach, układach i postaciach tego środowiska. Sam jest graczem o niejasnej przeszłości, który odnosi na giełdzie spektakularne sukcesy. Miedzy Maxem i Maćkiem zaczyna się tworzyć subtelna więź, swego rodzaju przyjaźń. Max wychowany w ubogiej, lumpenproletariackiej rodzinie, obarczony jest chorą psychicznie matką. Maciek pochodzi z inteligenckiego domu z tradycjami. Taka odmienność rodzi wzajemną fascynację, która u każdego z młodych mężczyzn płynie z innych źródeł. Młody dziennikarz z dnia na dzień zaczyna ulegać fascynacji światem wielkich pieniędzy. Stopniowo zapomina o reportażu, staje się uczniem a potem przyjacielem Maxa. Ta przyjaźń jest trudną próbą charakteru dla dziennikarza, który musi w końcu podjąć decyzję, jaką drogę wybrać. Środowisko, które poznaje, składa się bowiem z ludzi kierujących się w życiu inną moralnością. Maciek - coraz bardziej gracz a coraz mniej dziennikarz - przejmuje w znacznym stopniu świat wartości Maxa: staje się oschły, zamknięty, cyniczny. Pod wpływem Maxa całe życie, także miłość, zaczyna traktować jako grę. "Pieniądze to wolność i godność - mówi mu Max - Nie są po to, żeby pławić się w nowobogackim luksusie, ale żeby nie być upokarzanym". Max udziela Maćkowi lekcji, sam jednak jest w trudnej sytuacji; gotówka, którą obraca na giełdzie, nie należy do niego. Co więcej - szybko narasta zagrożenie ze strony gangstera, który wyłożył pieniądze; termin ich zwrotu dawno minął. Przyciśnięty do muru Max musi zrobić "wielki numer". Prosi Maćka o pomoc. Maciek - choć nie ma już złudzeń co do natury działań przyjaciela - zostaje po jego stronie. Niewiele ma już do stracenia: wcześniej stracił ulubioną pracę dziennikarza radiowego, potem opuściła go ukochana dziewczyna. Teraz musi rozegrać walkę o własną duszę.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 1998
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski
  • 2000
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepsza główna rola kobieca; za rok 1999
  • 2000
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepsza główna rola męska; za rok 1999
  • 2000
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja
    w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska; za rok 1999
2017.04.28 00:43:04
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego