Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NA KONIEC ŚWIATA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 09. 17
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny (negatyw: Kodak), dźwięk: Dolby SR, 2929 m, 104 min

Koniec XIX wieku. Carskie wojsko rozpędza demonstrację. W wózku, obok ciała zabitej kobiety, leży żywe niemowlę. Gabriel zabiera dziecko i zanosi do domu brata. Tej samej nocy jego szwagierka rodzi chłopca - Kamila. Znaleziona na ulicy dziewczynka - Teresa i delikatny, chorowity Kamil wychowują się pod czujną opieką apodyktycznej Jadwigi. Niestety, wkrótce Gabriel i ojciec Kamila zostaną zesłani przez carskie władze do Mandżurii. Mija wiele lat. Jadwiga z Kamilem i Teresą - świeżo poślubionym małżeństwem - jadą do Mandżurii. Gabriel - dobrze prosperujący biznesmen - obiecał umierającemu bratu, że zaopiekuje się jego rodziną. Na przybyszów z Polski czeka w egzotycznej Mandżurii dom ze sklepem bławatnym na parterze - zajmują się nim Jadwiga i Teresa. Kamilowi wuj załatwia pracę przy budowie kolei. Teresa wyrosła na skromną, zamkniętą w sobie kobietę. Jest całkowicie zdominowana przez silną osobowość Jadwigi. Teściowa robi wszystko, by zapewnić ukochanemu synowi szczęście i spokój i nie dzielić się z nikim jego uczuciami. Związek Teresy z Kamilem oparty jest na braterskich uczuciach, to "białe małżeństwo": młoda kobieta pozostaje nierozbudzona. Jedyną radością w życiu Teresy jest córeczka Gabriela - kilkuletnia Maja. Mijają podobne do siebie dni. Gabriel dzieli czas między interesy, wypady od palarni opium i zabiegi o rękę Jadwigi. Tymczasem Kamil poznaje Wiktora - szalonego Rosjanina, malarza. Zafascynowany nowym przyjacielem zaprasza go do domu, przedstawia matce, żonie i wujowi. Wkrótce Wiktor staje się tu stałym gościem. Pretekstem będzie malowanie portretu Kamila. Seansom malarskim przypatruje się cicho Teresa. Powoli między nią a Wiktorem zacznie iskrzyć. Wybucha romans - Teresa wreszcie staje się kobietą i odkrywa, czym może być namiętność. Zaślepiona, toleruje hulaszczy tryb życia malarza i jego związki z innymi kobietami. Teresa i Wiktor są nieostrożni - kochają się nawet w domu Jadwigi; widzi ich Maja. Świadkiem jednej ze schadzek kochanków w pracowni Wiktora jest Kamil. Zdrada tak wstrząsa mężem, że tego samego wieczora pomiędzy nim a Teresą po raz pierwszy dojdzie do spełnienia. Teresa uświadamia sobie, że tak naprawdę kocha jednak Kamila, Wiktor tylko rozbudził jej zmysły. Do Teresy często powracają obrazy z dzieciństwa - jedyną osobą okazującą jej trochę ciepła był Kamil. Odtrącony Wiktor szaleje. Dopiero teraz zaczyna mu naprawdę zależeć na Teresie. Wypadki toczą się szybko. Spotkanie Kamila, Teresy i Wiktora na wiotkim, wiszącym moście kończy się tragicznie. Małżonkowie spadają do wody z rozhuśtanego przez Wiktora mostu - Kamil tonie. Po śmierci syna Jadwiga zostaje całkowicie sparaliżowana. Opiekuje się nią Teresa. Dziewczyna czuje narastającą atmosferę oskarżeń. Jest osaczona. Zakochany Wiktor nie daje jej spokoju - gwałtownie zabiega o wzajemność kochanki, niszczy nawet portret Kamila. Wkrótce okaże się, że Teresa jest w ciąży. Burzliwej nocy rodzi synka. Pomaga jej Jadwiga, która w krytycznej sytuacji odzyskuje siły. Zawirowaniom w życiu Teresy towarzyszą niepokoje na świecie. Gabriel i Jadwiga postanawiają uciec z Mandżurii i zabrać niemowlę. Gdy młoda matka, uśpiona przez Jadwigę środkami nasennymi budzi się, dom jest pusty. Oszalała Teresa wybiega na pełne wojska ulice. Mija krzyczącego Wiktora, którego odciągają żołnierze. Dziewczyna ginie od przypadkowej kuli. Do przedziału w pociągu, którym jadą Gabriel z Mają i Jadwigą z niemowlęciem wchodzi mężczyzna - też Polak, zesłaniec. Znamy jego twarz. Przyglądał się kiedyś długo i badawczo Teresie. Opowiada podróżnym, że przed wielu laty podczas zamieszek zabito jego żonę, a jego wzięto do niewoli. Na ulicy, w wózku, została jego maleńka córeczka. Chciałby ją teraz odnaleźć...

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Inspiracja
TERESA RAQUIN
Powieść
AutorEmil Zola
scenariusz oparty na motywach książki

Varia
pokaż

2017.02.11 05:59:08
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska