Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WTOREK

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2001
  • Premiera:
    2002. 02. 22
  • Gatunek:
    Komedia
  • Barwny (negatyw: Kodak Vision), dźwięk: Dolby SR, 91 min

    Okres zdjęciowy: kwiecień 2001.
    Plenery: Karczew.

Kontynuacja zrealizowanego dwa lata wcześniej "Poniedziałku" - debiutu fabularnego znanego i cenionego operatora, Witolda Adamka, który z dużą dozą autentyzmu portretował polską prowincję w czasach kapitalistycznych przemian. Brutalny, dość ponury w swojej wymowie film pokazywał ludzi, którzy imali się różnych zajęć, nawet tak haniebnych jak egzekucja długów, żeby utrzymać się na powierzchni. Stosowali przy tym bandyckie metody i używali wyjątkowo brutalnego języka, ale długi ściągali skutecznie.
"Wtorek" ma znacznie pogodniejszą wymowę, jest utrzymany w konwencji komediowej, z wyraźnym zacięciem satyrycznym, a i w warstwie językowej znacznie go wyłagodzono. W główny wątek twórcy filmu wpletli zresztą uwagi na temat brutalizacji współczesnego języka i to wypowiadane przez nie byle jakie autorytety, bo profesorów Jana Miodka i Jerzego Bralczyka.
"Poniedziałek" był dla dwójki bohaterów, kumpli z wojska - Mańka i Dawida - "dniem wypłaty". "Wtorek" zaś to "dzień inwestycji". Chłopakom udaje się odzyskać sporą sumę. Nie spieszą się jednak ze zwracaniem tych pieniędzy jednemu z miejscowych gangsterów, "Bosakowi". Postanawiają forsę zainwestować i przy okazji coś zarobić. Przypadkowo poznają Jurka, intelektualistę, który porzuciwszy ambicje zajął się kiedyś produkcją gipsowych krasnali. Niestety, interes idzie coraz gorzej i Jurek jest zmuszony sprzedać swoją wytwórnię. Maniek i Dawid odkupują od niego lokal, w którym postanawiają założyć klub go-go. Przeprowadzają casting i kompletują zespół dziewczyn, które mają tańczyć na rurze. Stawiają bar, sprzęt muzyczny, angażują obsługę i wkrótce klub "Eden" otwiera podwoje. Z całej okolicy ściąga spragniona wrażeń męska publiczność. Interes kręci się aż miło.
Początkowo żona Mańka, fryzjerka Małgosia, jest przeciwna temu pomysłowi, ale wkrótce aktywnie włącza się w działalność męża i jego kolegi. Nie tylko sama znajduje mu kilka dziewczyn do występów (aczkolwiek nie do końca spełniających oczekiwania szefów), ale nawet sama daje efektowny występ. W pracy pomaga jej Renata, była narkomanka, a teraz dziewczyna Dawida.
Niestety, Dawid i Maniek przekonują się niebawem na własnej skórze, jak ciężkie jest życie biznesmena. Ich klub zaczynają nachodzić lokalni mafiosi oferujący płatną "opiekę" i kierowane świętym oburzeniem wiekowe strażniczki moralności. Na domiar złego, Bosak domaga się zwrotu pieniędzy, a raczej tego, w co zostały zainwestowane. Maniek i Dawid muszą się sporo natrudzić, by jakoś wyjść na swoje. Wtorek dał im posmak sukcesu, ale równie duże nadzieje pokładają w środzie. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2003
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
    za rok 2002

Patrz także:
schowaj

2017.03.31 00:54:11
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman