Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MOJA MOSKWA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1996
  • Barwny, 60 min

Sława tego kina, jednego z najpopularniejszych w Warszawie i najbardziej reprezentacyjnych w Polsce, przekroczyła granice naszego kraju. Zdjęcie opancerzonego transportera na tle frontu budynku z wielkim afiszem "Czasu Apokalipsy" Coppoli obiegło agencje prasowe i stacje telewizyjne całego świata. Niedługo po pamiętnym grudniu podwoje placówki znowu otwarto, ale kino nie wróciło do dawnej świetności. Podobnie jak cała polska kinematografia. Ostateczny cios - parutonową kulą na wysięgniku dźwigu - zadał mu krzepnący w siłę kapitalizm. Budowę kina "Wieczór", jak głosiły wielkie litery na parkanie otaczającym plac robót, rozpoczęto w 1948 roku. Projekt był bardzo nowoczesny na owe lata. Nie odbiegał od tendencji panujących w architekturze światowej: czas MDM-u i Pałacu Kultury jeszcze nie nadszedł. Ale projektanci gmachu szybko oskarżeni zostali o kosmopolityzm, hołdowanie zachodnim nowinkom i antysocjalizm. Losy budowy zawisły na włosku. Wtedy, z dnia na dzień, napisy "Budowa kina Wieczór" zmieniono na "Budowa kina Moskwa". Wedle kroniki filmowej zmiana nastąpiła na życzenie robotników wznoszących gmach, zdaniem wtajemniczonych, był to pomysł inwestora ratującego przedsięwzięcie. Tak ochrzczonego kina, ozdobionego pośpiesznie socrealistycznymi sztukateriami, nie śmiał już ruszyć nikt! "Moskwa" od początku była placówką szczególną i elegancką. Miała obowiązkową szatnię, bileterki sprzedawały u wejścia program wieczoru, jak w teatrze. Nie każdy miał jednak szanse znaleźć miejsce na 1200-osobowej widowni. Kolejki wzrosły, gdy do kina trafił "Fanfan Tulipan" z Gerardem Philipe'em, a potem, kolejne filmy z Zachodu. Nie mniej amatorów, takie to były czasy, miały filmy rodzime. Tłumy zgęstniały jeszcze bardziej, a i proporcjonalnie zarobki "koników", po zainicjowaniu w "Moskwie" przeglądów kina światowego, nader elitarnych "Konfrontacji". W takie tłuste dni można było odbić straty poniesione w czasie posuchy "Października, miesiąca filmu radzieckiego". Dzieje "Moskwy" wspominają pracownicy kina i jego stali bywalcy, od początku jego działalności we wczesnych latach pięćdziesiątych, po zarejestrowaną w filmie rozbiórkę w roku 1996. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:02:09
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor