Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOCHANEK TERPSYCHORY

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny, 30 min

Najpierw szkoliła go matka, potem przez dwa lata uczęszczał w Krakowie do studia baletowego Lili Beron, znakomitej bułgarskiej pedagog tańca klasycznego. Następnie Jan Maria Birczyński podjął naukę w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu i jeszcze będąc jej uczniem, tańczył w zespole Conrada Drzewieckiego. Po skończeniu szkoły pracował jako tancerz w Teatrze Wielkim w Łodzi. Tam, bogaty w doświadczenia wyniesione z baletu Drzewieckiego, uświadomił sobie, że nie chce tańca klasycznego uprawiać przez całe życie. Wrócił do Krakowa. Pod wpływem matki, która uważała, że trzeba mieć konkretny zawód, podjął studia na Wydziale Ogrodniczym Akademii Rolniczej. Tam zetknął się z ruchem studenckim. Zebrał grupę ludzi chcących coś robić i zaczął ich uczyć tańca. W 1969 roku stworzył Balet Form Nowoczesnych przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Po wielu latach, w 1989 roku, zespół otrzymał własną salę - na olbrzymim poddaszu budynku uczelni przy al. Mickiewicza. To dało pewność trwania, choć balet boryka się z kłopotami finansowymi. Birczyński od dawna już nie tańczy. Jest choreografem, a przede wszystkim kierownikiem zespołu. Oznacza to, że musi załatwiać wszystkie sprawy związane z istnieniem baletu i jego spektaklami: zdobywać pieniądze, zadbać o kostiumy, próby, oświetlenie, plakaty, podróże... A nie jest to łatwe przede wszystkim dlatego, że wszyscy jego tancerze studiują lub pracują zawodowo. W ciągu 30 lat istnienia baletu przewinęło się przezeń 8 tys. ludzi - od 200 do 400 rocznie. Niektórzy związali się z nim na dobre, jak Agnieszka Łaska i Violetta Glińska. Odchodzili jednak nawet ci zauroczeni tańcem nowoczesnym, na nic bowiem, oprócz ciężkiej, często morderczej pracy, liczyć nie mogli: ani na etat, ani na mieszkanie w Krakowie. Mimo to Balet Form Nowoczesnych AGH za osiągnięcia w tańcu nowoczesnym otrzymał wiele nagród w kraju i za granicą, m.in. prestiżową Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego i medal Francuskiego Towarzystwa Miłośników Sztuki "Le Quarteron". Układ Birżyńskiego do Largetta z II Koncertu f-moll Fryderyka Chopina zdobył I miejsce na Konkursie Choreograficznym "Le Bellet pour Demain" w Bagnolet pod Paryżem. Dokument jest filmowym portretem Jerzego Marii Birczyńskiego. Opowieść bohatera o własnych losach i dziejach Baletu Form Nowoczesnych, o tańcu nowoczesnym w Polsce i na świecie przeplatają zdjęcia z prób i występów zespołu. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:16:08
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman