Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

IMPULS AMERYKAŃSKI. RZECZ O HENRYKU SIENKIEWICZU

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2001
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny, 43 min

Film przedstawia życie i twórczość Henryka Sienkiewicz. W strukturę dokumentu wplecione zostały sekwencje inscenizacji fabularnej. Całość bogato ilustrowana archiwaliami.
"Nic, pustka tylko. Szara dal zlewa się z niebem na krańcu widnokręgu. Milczenie wokoło, głusza, śmierć prawie. A jednak step nęci i wabi. Chciałbyś siąść na koń i puścić się nim, i gonić i gonić, chciałbyś, ot, wykąpać się w nieskończoności i rozłożyć ręce na koniu i krzyczeć: hej!, hej stepy, i zapamiętać się w nich, i obłąkać, i żyć.." - pisał Sienkiewicz w "Listach z podróży do Ameryki" słanych do "Gazety Polskiej". Za ocean popłynął na początku 1876 roku. Najpierw przebywał na Wschodnim Wybrzeżu, potem w Chicago, wreszcie osiadł w Kalifornii. Kupił tam niewielką farmę koło Anheim, małej mieściny opodal Los Angeles i czekał na przyjazd przyjaciół. Oczekiwanie wykorzystał na podróże. Przemierzał wielki kraj koleją i konno. Z amerykańskich doświadczeń wyrosły przyszłe dokonania w pisarstwie historycznym. Tam właśnie zrodził się pomysł napisania "Ogniem i mieczem". Bezkresne prerie Iowy, Nevady, Utah i Nebraski, "porosłe tylko trawą, wrzosem i gdzieniegdzie w jarach stanowiących koryta strumieni, nędznymi krzakami wierzbiny" stanowiły pierwowzór opisywanych w "Trylogii", choć nigdy nie oglądanych stepów ukraińskich. Na dzikich terenach Arizony i Nowego Meksyku Sienkiewicz znalazł wspaniałe, choć niekoniecznie godne naśladowania typy "ludzi pogranicza" - hardych, zadziornych, skorych do awantur i rozbojów, często ściganych prawem, lecz wolnych. Obserwowane na amerykańskich kresach drastyczne przejawy wzajemnej wrogości białych i czerwonoskórych, a także gęsta atmosfera patologicznej wręcz nienawiści pionierów do Indian, uważanych za podludzki, a może nawet nieludzki gatunek, posłużyły później do przedstawienia okrutnych wydarzeń rozgrywających się na Ukrainie podczas rebelii Chmielnickiego. Po pół roku na kalifornijską farmę dotarli długo wyglądani przybysze z warszawskich sfer artystycznych. Ze szczególną radością Sienkiewicz powitał Helenę Modrzejewską. Młodego, choć już znanego dziennikarza i początkującego beletrystę łączył ze słynną gwiazdą sceny sekretny romans. Obecność małżonka aktorki, poczciwego Karola Chłapowskiego, nie przeszkadzała specjalnie występnej parze. Cięższe wyzwanie stanowiły realia farmerskiej egzystencji. Choć Henryk zachwycał się, z jaką wprawą i gracją pani Helena smaży befsztyki i pierze koszule, gwiazda rychło zorientowała się, że z deszczu wpadła pod rynnę. Senną atmosferę gubernialnej Warszawy zamieniła na żywot na pustkowiu - z mężem, kochankiem i gronem obserwatorów pod jednym dachem. Modrzejewska postanowiła zakończyć coraz bardziej krępujący związek z młodszym o kilka lat mężczyzną. Wybrała rodzinę, małżonka, dorastającego syna. Na początku 1877 roku wyjechała do Los Angeles, by powrócić na scenę. Come-back okazał się wielkim sukcesem, wstępem do triumfalnego pochodu "Modjeskiej" przez teatry Nowego Jorku, Waszyngtonu, Bostonu, Filadelfii i innych miast Stanów Zjednoczonych. Zaś odtrąconemu partnerowi nie pozostało nic innego, jak wracać do domu. Ale amerykańska przygoda nie poszła na marne. Przyszły noblista jechał do Europy z głową pełną wspomnień, obserwacji i pomysłów. W 1883 roku w "Słowie" zaczęły się ukazywać kolejne odcinki "Ogniem i mieczem", pierwszego ogniwa "Trylogii" - najpoczytniejszego polskiego cyklu historycznego wszechczasów. Tylko wtajemniczeni czytelnicy potrafili dojrzeć w obrazach Dzikich Pól ślady prerii Dzikiego Zachodu. Ale nawet im trudno było dociec, dlaczego wiernej i cnotliwej ukochanej Skrzetuskiego, pannie Kurcewiczównie, autor nadał imię Helena. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:16:47
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl