Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HOTEL "PANOPTYKON"

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1997
  • Barwny, 38 min

Z górą dwa wieki temu brytyjski prawnik, filozof i ekonomista Jeremy Bentham obmyślił "Panopticon" - zamkniętą, poszatkowaną, nadzorowaną w każdym punkcie przestrzeń służącą totalnemu nadzorowaniu znajdujących się w niej ludzi. W swej koncepcji zakładał, że umieszczeni w niej więźniowie, chorzy psychicznie, robotnicy, uczniowie - świadomi tego, iż są ustawicznie obserwowani, a każdy ich ruch rejestrowany - sami będą sobie narzucać ograniczenia. Autor filmu przedstawia koncepcję Benthama i zestawia ją z rzeczywistością krakowskiego hotelu "Cracovia", naszpikowanego urządzeniami służącymi podsłuchiwaniu i podpatrywaniu zatrzymujących się w nim gości. Urządzenia te przetrwały zmianę systemu, a odkryto je przy okazji remontu w 1991 roku, o czym natychmiast poinformował "Dziennik Polski", a co spowodowało lawinę informacji o istnieniu podsłuchów w innych hotelach i budynkach użyteczności publicznej. O zasadach ich montowania, działania i wykorzystywania, a także metodach pozyskiwania współpracowników, opowiadają przed kamerą - nie zawsze ujawniając swe twarze - specjaliści oraz pracownicy operacyjni zajmujący się w PRL inwigilacją. "Hotel Panoptykon", chwilami utrzymany w konwencji filmu oświatowego, próbuje - nie bez ironii - uchwycić zasady, jakimi kierowali się pracownicy Służby Bezpieczeństwa PRL podsłuchując i podpatrując obywateli i gości zagranicznych. Na koniec pozostawia widza w niepewności co do tego, czy o sprawach tego rodzaju można już zapomnieć: nie wszyscy odsłaniający kulisy swej działalności używają w opowieści czasu przeszłego. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 02:54:49
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman