Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DLA JULII

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 10. 03
  • Barwny, 64 min

Sztuka szwedzkiej dramatopisarki Margarety Garpe (ur.1940), przez wiele lat związanej ze sztokholmskim teatrem Unga Klara, autorki (wspólnie z Suzanne Osten) jednej z przełomowych sztuk feministycznych "Jezu, dziewczyny, wolność jest bliska!" Współczesny dramat psychologiczny, analizujący skomplikowane relacje między matką i córką.
Pierwsza jest dojrzałą aktorką o nie spełnionych ambicjach zawodowych i uczuciowych, wciąż marzącą o dużych rolach, których symbolem jest Julia w słynnym dramacie Augusta Strindberga. Druga to osiemnastoletnia dziewczyna wchodząca w dorosłe życie. Śpiewa w chórze, śni się jej kariera solistki. Gloria czeka właśnie na upragniony telefon od reżysera, Julia przygotowuje się do wyprowadzki. Niby przypadkiem, w oderwanych połsłówkach, obie kobiety podsumowują swoje dotychczasowe, wspólne życie. W zagraconym damskimi akcesoriami mieszkaniu, podczas banalnych sporów o perfumy czy zaginioną książkę, odżywają dawne urazy, pretensje, niedopowiedzenia. Wychodzą na jaw tłumione pragnienia i frustracje. Temperatura dialogu nieustannie się zmienia. Krzyk sąsiaduje z szeptem i łkaniem, tkliwość znienacka wybucha gniewem i agresją. Dramat Margaret Garpe nie tylko tytułem i imieniem młodszej z bohaterek nawiązuje do "Panny Julii" Strindberga. Oba łączą też niemal dosłowne cytaty i uczuciowy chłód, uniemożliwiający bohaterom autentyczne zbliżenie. Matka i córka w utworze Garpe to osoby skupione na sobie. Obie podświadomie boją się życiowego przełomu, przed którym stoją. Gloria wie, że jeśli nie dostanie wymarzonej roli, do końca swych dni będzie aktorką drugoplanową i epizodyczną. Julia lęka się samotności, związanej z samodzielnym życiem. Zarówno matka, jak i córka tęsknią do miłości, do udanego związku z mężczyzną. Naiwne rojenia córki odbijają się jednak w krzywym zwierciadle rezygnacji i ironcznego cynizmu znużonej romansami matki. Tekst "Dla Julii" daje wielkie możliwości aktorkom. Joanna Żółkowska i studentka PWST Monika Kwiatkowska stworzyły niejednoznaczne i frapujące portrety dwóch kobiet, które bardzo siebie potrzebując, ciągle się odpychają. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DLA JULII
AutorMargareta Garpe
PrzekładElżbieta Ptaszyńska-Sadowska
2017.02.11 01:28:51
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl