Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOŚĆ W GARDLE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 11. 14
  • 76 min

Kilkanaście lat temu recenzje wydawanych w Polsce powieści i opowiadań tego autora - "Wykład profesora Mmaa", "Kardynał Pölatüo", "Tom Harris", "Generał Piesc i inne opowiadania", "Euklides był osłem" - trafiały do działu: proza obca. Napisaną w 1959 r. w Londynie jednoaktówką "Kość w gardle" Teatr Dwójki przedstawia w cyklu "Premiera polska". Stefan Themerson (1910-88) i jego żona Franciszka, malarka, grafik i scenograf, partnerka wielu przedsięwzięć artystycznych - większość życia spędzili na emigracji. Debiutowali na przełomie lat 20. i 30., największą popularność w Polsce przed wojną zyskali dzięki książkom dla dzieci, które pisał Stefan, a ilustrowała Franciszka. Wspólnie zrealizowali kilka eksperymentalnych filmów, organizowali w Polsce i za granicą pokazy europejskiej awangardy filmowej. W 1938 r. przenieśli się do Paryża. Stefana, żołnierza Wojska Polskiego we Francji, wojenne losy rzuciły potem do Anglii, gdzie od 1942 r. Zamieszkał z żoną na stałe. Założyli awangardową oficynę wydawniczą, ich twórczość i działalność zyskała uznanie wielu wybitnych przyjaciół, jak noblista Bertrand Russell. Zarówno w wydawnictwie, jak i w prowadzonym przy nim swego rodzaju klubie kultywowali idee i atmosferę polskiej awangardy lat międzywojennych. W powojennym pisarstwie Stefana Themersona, jego przewrotnym intelektualizmie, humorze zmierzającym ku parodii i grotesce, sceptycznej refleksji filozoficznej i etycznej - krytycy odnajdują zbieżności z ideami i klimatem twórczości Witkacego.
"Kość w gardle" jest quasi-filozoficznym dyskursem demaskującym hipokryzję naszej kultury, nieustannie popadającej w sprzeczność z głoszonymi przez siebie normami etycznymi. Najważniejszy wydaje się konflikt pomiędzy moralnym zakazem zabijania a koniecznością zadawania śmierci. Zabijamy na wojnie, bo kochamy swój kraj. Zabijamy w czasie pokoju, w imię idei, prawa. Zabijamy, bo jest to biologiczna konieczność. Podstawową sprzeczność ludzkiej natury bohaterowie sztuki rozważają na przykładzie wilków. Wilk, tak jak człowiek, nie znosi zapachu "rozkładających się protein". Przymykając oczy pożera więc ofiarę, by jak najszybciej pozbyć się krwistego mięsa, pamiętając o tym, że martwy żer zacznie wydzielać nieznośną woń. Wilk nie może zrozumieć, dlaczego - skoro został stworzony z alergią na zapach śmierci - nie dano mu być roślinożercą. Czuje, że jest w centrum wiekuistego konfliktu, jest kością w gardle Pana Boga. Ten filozoficzny wywód snuje tajemniczy komiwojażer, który przybywa do dworku państwa Farenheit w hrabstwie Kent. W sztuce Themersona, będącej pastiszem angielskich dramatów familijnych, jest to tradycyjna figura Obcego, który obnaża fałszywą sielankę rodzinną. Mrs. Diana, osoba o dość śmiałych poglądach na rewolucję obyczajów, prowadzi właśnie błyskotliwą dyskusję ze swymi dorosłymi dziećmi na temat postępu i konserwatyzmu. Ma za złe swym latoroślom ich zacofanie - pianiście Johnowi, że marzy o ciele kobiety zamiast je tulić, szalejącej na wrotkach Mary, że dwóch rzeczy panicznie boi się utracić, wiary i dziewictwa, przyrośniętemu do motocykla Steve'owi, że czuje się silny i odważny tylko w grupie wyrostków na ich ryczących maszynach. Rodzinne spory przerywa przybycie pana Barnuma z dwiema olbrzymimi walizami, które kryją w sobie niezwykły towar: odgłosy wycia głodnych wilków. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
KOŚĆ W GARDLE
AutorStefan Themerson
2017.02.11 01:29:18
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor