Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FILIP I BERENIKA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • 60 min

Spektakl do oglądania rodzinnego. Jest wypadkową tragifarsy, teatru realistycznego i symbolicznego, z elementami melodramatu. Istotną rolę pełnią w nim śpiewane przez zespół młodzieży ballady, stanowiące kontrapunkt lub komentarz do rozgrywających się wydarzeń. Sztuka Barbary Dohnalik (ur. 1949), poetki, eseistki, autorki scenicznych utworów dla dzieci i młodzieży, tłumaczki literatury białoruskiej i rosyjskiej - mówi o problemach dojrzewania i konflikcie pokoleń bez moralizatorstwa i dydaktycznej frazeologii. Rodzinne sytuacje, mentalność, język postaci są jakby podpatrzone i podsłychane, choć oczywiście literacko "zgęszczone" i przerysowane.
Filip i Berenika chcą uciec z domu, aby być razem do końca życia i kochać się jak Romeo i Julia. W rodzinie Filipa obowiązuje programowe partnerstwo i luz ("luz kontrolowany") we wzajemnych relacjach. Ojciec jest ornitologiem bez reszty oddanym pracy naukowej. Matkę też pochłaniają sprawy zawodowe - gdy wraca do domu, pada ze zmęczenia, z nieodłącznymi słuchawkami na uszach pogrąża się w świecie muzyki, prośbę syna o przygotowanie na obiad czegokolwiek nie z konserwy traktuje jak dowcip. Kontakty między synem a rodzicami ograniczają się do wymiany informacji, strzępów zdań, pojedynczych słów. Filip prowokuje, drażni. Rodzice trwają w błogim przeświadczeniu, że są w porządku, zresztą, grunt to niczego sobie nie komplikować. Rodzina Bereniki reprezentuje model zupełnie odmienny. Matka pichci, usługuje, celebruje rodzinne obiadki przy okrągłym stole, pod tradycyjną lampą. Ojciec rządzi, wymaga, kontroluje, krzyczy i karci. Żadnego ale, marsz do siebie, szlaban - to jego ulubione zwroty. Córka współczuje matce, że od tylu lat "żyje jak roślina" u boku męża, "partyjnego betonu". Buntuje się, po dramatycznej awanturze odchodzi z domu. Na spotkanie z Filipem w jakiejś ponurej ruderze przychodzi pełna nadziei. Chce być potrzebna chłopakowi, wiedząc, że on jest "jak jeż, któremu kolce rosną do środka". Ale dla Filipa wszystko dzieje się za szybko - właściwie miał nadzieję, że Berenika się nie zjawi, aby nadal mógł jej pragnąć i w myślach biec za swoim marzeniem. Od pierwszych chwil romantyczne "razem" okazuje się trudniejsze, niż oboje to sobie wyobrażali. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
FILIP I BERENIKA
AutorBarbara Dohnalik
2017.02.11 01:31:50
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl