Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FOTO-FINISZ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 01. 15
  • 92 min

"Jest to sztuka, której akcja toczy się równocześnie w czterech różnych epokach. Żadna z epok nie jest najważniejsza, chyba dopiero przy końcu. Nie są to sceny z przeszłości ani retrospekcja, ani antycypacja, ale jedno i drugie, albo ani jedno, ani drugie. Jest to sztuka o wybaczaniu, o wyrozumiałości i wreszcie o odwadze. I jeśli portret kobiety jest mało pochlebny, wiąże się to po trosze z moimi własnymi smutkami z owego czasu" - tak Peter Ustinov scharakteryzował "Foto-finisz" na kartach autobiografii "Mój drogi Ja". W tym dramacie zmierzył się z takimi problemami, jak nieuchronność przemijania i bezskuteczna walka człowieka z własnym losem, często toczącym się wbrew marzeniom i oczekiwaniom. Ustinov - znany reżyser, aktor (2 Oscary), pisarz, malarz i działacz UNICEF podjął tu również obrachunek z własnym życiem.
Głównym bohaterem sztuki jest Sam Kinsale - sędziwy, zniedołężniały pisarz, który u schyłku swych dni postanawia napisać autobiografię. W noc, kiedy przeprowadza generalny rachunek sumienia, przy jego łóżku pojawiają się różne postacie. Są wśród nich osoby dawno zmarłe, są i żywi, lecz młodsi o 20, 40, 60 lat, jest wreszcie...on sam. Ustinov tak pisze o swym bohaterze: "...wchodzi mężczyzna, otwiera ukrytą szufladę własnym kluczem, jest to on sam w wieku sześćdziesięciu lat. Mężczyzna ten chce uwieść dziewczynę z teatru rewiowego, niegodnym sposobem - bo przy pomocy naszyjnika od Cartiera wartego 700 funtów. Sam, mając osiemdziesiątkę, wie już, że tę przygodę przypłaci niemal śmiertelnym atakiem serca, ale ta świadomość w wieku lat sześćdziesięciu sprawia, że pragnie tej przygody z jeszcze większym uporem. Ukazuje się Sam czterdziestoletni, a potem Sam dwudziestoletni, a w akcie drugim nawet Sam - ojciec, który zmarł dość młodo. Teraz spotyka się ze swym bardzo starym synem w scenie, którą uważam za jedną z najlepszych ze wszystkich, jakie napisałem." "Foto-finisz" zrealizowano wykorzystując najnowsze techniczne możliwości telewizji. Dzięki nim grający w spektaklu aktorzy mogą odtwarzać po dwie, trzy role jednocześnie. Wymaga to wysokiego kunsztu, dużej wrażliwości i dyscypliny wewnętrznej, lecz ogromnie poszerza pole interpretacji i możliwości oddania wszelkich niuansów psychologicznych. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
FOTO-FINISZ
AutorPeter Ustinov
PrzekładWacława Komarnicka
PrzekładAntoni Marianowicz
2017.02.11 01:32:07
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor