Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

TO BYŁ SKOWRONEK

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 02. 28
  • 81 min

Co by było, gdyby szekspirowscy Romeo i Julia nie umarli w kościelnej krypcie? Zapewne kochankowie pobraliby się i żyli razem "długo i szczęśliwie". Oto literacki punkt wyjścia w sztuce Ephraima Kishona. Izraelski satyryk, pisarz i filmowiec, urodził się w 1924 r. w Budapeszcie jako Ferenc Hoffmann. Studiował rzeźbę i historię sztuki, w 1949 r. przeniósł się do Izraela. Nazwisko Kishona doskonale znane jest w Niemczech i innych krajach Europy Zachodniej, również w Stanach Zjednoczonych. Jego książki ukazały się w przekładach w 33 krajach, a łączny nakład przekroczył 38 milionów egzemplarzy. "Nakręciłem siedem filmów. Jeden z nich miał nawet nominację do Oscara. Napisałem scenariusze, wyprodukowałem i wyreżyserowałem filmy. Zajmowałem się także ich montażem i sprzedażą. Dostałem trzy Złote Globy" - przedstawiał się polskim czytelnikom, gdy przyjechał na promocję ostatnio wydanej u nas książki "Z zapisków podatnika" (1994). Wcześniej dużym powodzeniem cieszył się zbiór humoresek Kishona "W tył zwrot, pani Lot" (1988).
"To był skowronek" to groteskowy obraz małżeństwa najbardziej tragicznej w historii dramatu pary kochanków. Romeo i Julia obchodzą właśnie kolejną rocznicę ślubu. Oboje żałują, że Julia nie otworzyła oczu o minutę później - on by spokojnie "wyciągnął kopyta", ona nie dożyłaby czasów, gdy mąż tuli w ramionach termofor zamiast żony. Romeo wciąż jest zły, że teść nie dał córce posagu, dumny Monteki sam musi zmywać i sprzątać, i dawać lekcje tańca, aby utrzymać niepracującą żonę i 14-letnią córkę Lukrecję, która poszła w ślady mamusi, wcześnie zaczęła oglądać się za mężczyznami i już wraca do domu o czwartej nad ranem. Julia też ma wiele do zarzucenia swojemu Romeo. Wyznaje ojcu Laurentemu, jak bardzo żałuje, że wyszła za kretyna i impotenta. Staremu zakonnikowi już się wszystko w pamięci pomieszało, ciągle myli Romea z tym z czaszką, ale chętnie Julię rozgrzesza, bo która żona po tylu latach kocha własnego męża. Sztuka Kishona to znakomita zabawa literacka, oparta na igraniu z mitami, konwencjami, nieustannym zderzaniu przeciwieństw. Papiloty Julii, nie powleczona kołdra, czajnik, gumowy termofor Romea, gazeta, bulgocące rury w łazience i zapsuty piec sąsiadują z resztkami szesnastowiecznego przepychu scenografii i kostiumów. Poetyckie tyrady Szekspira splatają się ze współczesnym językiem w różnych jego odmianach, z codzienną, lekko trywialną mową potoczną czy językiem młodzieżowym (świetny przekład Zuzanny Łapickiej-Olbrychskiej). Humor w dużej mierze absurdalny czy abstrakcyjny idzie o lepsze z satyrą, która - jak mówił Kishon - pełni funkcję lustra. W nim dostrzegamy nasze własne odbicie. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
TO BYŁ SKOWRONEK
AutorEphraim Kishon
PrzekładZuzanna Łapicka-Olbrychska
2018.08.18 23:53:23
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor