Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

O, BERI - BERI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • 78 min

Telewizyjna wersja przedstawienia dyplomowego studentów Wydziału Aktorskiego PWST im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, pokazanego na szkolnej scenie w październiku 1993 r. (widowisko rozgrywa się w salce przy Miodowej, pod rozemocjonowanym spojrzeniem profesora i żywo reagującej publiczności). Dynamiczny, pełen ekspresji spektakl został nagrodzony na przeglądzie szkół teatralnych w Łodzi. Scenariusz na podstawie "Matki" (1924, wyst. 1964) Stanisława Ignacego Witkiewicza napisał Wiesław Komasa, komponując motywy, kwestie poszczególnych postaci, ekscentryczne pomysły Witkacego przede wszystkim pod tym kątem, by wszyscy adepci mogli zaprezentować swoje możliwości aktorskie, wokalne i taneczne.
Na przykład rola Matki została rozpisana na cztery postaci, uosabiające odmienne rysy matczynego wizerunku i różne relacje łączące kobietę i jej syna. Matka pierwsza jest efektowna, budząca pożądanie, druga zapracowana, zmęczona dzierganymi od lat robótkami, zniszczona przez życie i alkohol, trzecia zagubiona, popadająca w obłęd, czwarta oślepła, zmierzająca do kresu dni. Matka w czterech wcieleniach i żona Zosia w dwóch osobach, cokolwiek wyuzdana służąca Dorota, dysząca wprost namiętnością przyjaciółka Lucyna, ledwie trzymający się na nogach teść Apolinary Plejtus i dyrektor zdemolowanego teatru Cielęciewicz, wszyscy wirują, tańczą, śpiewają - wspólnie tworząc "sen wariata na scenie śniony nieprzytomnie", jak pisał Witkacy. "Niesmaczna sztuka w dwóch aktach z epilogiem" staje się smakowitym kabaretem, gdzie wszystkie dziwactwa myślowe, szaleństwa, pozy i dowcipy mają rację bytu. Tak jak w innych nietuzinkowych realizacjach Witkacego, choćby w musicalu Marka Grechuty "Szalona lokomotywa", przywołanym poprzez cytat muzyczny. Efektownie zaaranżowane piosenki i układy choreograficzno-pantomimiczne współtworzą szczególny klimat spektaklu. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MATKA
Dramat
AutorStanisław Ignacy Witkiewicz
2017.02.11 01:35:18
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski