Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CESARSKA MIŁOŚĆ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1998
  • Premiera:
    1999. 02. 25
  • 75 min

Ta komedia historyczna jest autorskim przedstawieniem Leszka Wosiewicza. W listopadzie 1795 roku Stanisław August Poniatowski przebywał w zamku w Grodnie. Tam właśnie ambasador rosyjski Mikołaj Repin oczekiwał abdykacji króla. Fakty historyczne stały się dla autora pretekstem do rozwinięcia intrygującej fabuły. Posługując się konwencją snu, aranżuje spotkanie dwojga dawnych kochanków. Caryca - prawdziwa czy sobowtór? - przywołuje wspomnienia z życia na dworze w Petersburgu. Ma w tym swój cel. Królowi początkowo zależy właściwie na jednym - by odwlec chwilę ostatecznych rozstrzygnięć. Stanisław August jest w rozterce. Szambelan Wolski i koniuszy Politalski radzą cichcem uciekać z pałacu do króla pruskiego i z jego pomocą odzyskać królestwo. Mają sznury, by majestat opuścić z okna, koń gotowy jest do drogi, Strój narodowy polski - też przygotowany. Ponaglają monarchę pełnego wahań i wątpliwości - nie czas na kłótnie, ojczyzna w potrzebie, czas działać. Te słowa, powtarzane tyle razy, przed każdą kolejną narodową klęską, budzą sceptyczne i gorzkie refleksje króla, - Wiem, że na mnie gnój pismacy wyleją, bo chciałem, żeby nasz naród był inny - powiada, odprawiając panów braci. Natychmiast otaczają go dworacy, udzielają sprzecznych rad w sprawie abdykacji, której Cesarzowa spodziewa się za trzy dni, na swoje urodziny. Król Staś wpada na sprytny pomsł. Każe medykowi natychmiast puścić sobie krew i zabrania komukolwiek wchodzić do komnaty chorego, choćby to miało trwać wieczność. Gdy unosi powieki znurzone słodkim snem, zjawia się ona, nie widziana od trzydziestu lat. Caryca, wciąż życzliwa dawnemu kochankowi, doradza ucieczkę, dzięki której król uniknie abdykacji, zamieszka w Europie wśród przyjaciół, z nadal aktualnym tytułem. Stanisław August nie może uwierzyć, że to naprawdę Jej Cesarska Mość -w jego sypialni w jego łożu, "zadziwiająco aktywna" jak na senną zjawę. Jeśli to jest sen, to wyjątkowo piękny. Cesarzowa znów chce być tylko Katarzyną, jego Kasią... Chce przywrócić im młodość i siły, a przynajmniej pokazać to, co było przedtem, jacy byli piękni, jak się kochali. Wyczarowuje więc różne sceny z przeszłości - pierwsze spotkanie młodziutkiego hrabiego Poniatowskiego z równie młodą żoną Wielkiego Księcia, dworskie zabawy, gry i umizgi, chwile gorących uniesień. Oglądając te żywe obrazy, ilustrujące różne oblicza ich związku, starzejący się król Staś zaczyna się zastanawiać, jaki błąd popełnił. Dlaczego Katarzyna odrzuciła jego miłość, podeptała szansę wspólnego szczęścia. Nigdy nie przestał jej kochać, nie ożenił się, czekał na wezwanie tyle lat. Czy zakochana i spragniona miłości kobieta nie powinna zdobyć się na krok szalony? Katarzyna nie zamierza odpowiadać na zbyt osobiste pytania. Ujawnia prawdziwy powód swojej wizyty. Życzy sobie mianowicie, aby podpisał akt abdykacji. Zrobiła go przecież królem nie po to, żeby jej dorównywał, lecz aby był jej powolny. Z obu stron pada coraz więcej ostrych słów. Staś domaga się prawa przedstawienia własnej wersji zdarzeń z pogranicza miłości i polityki, a także historii. Pragnie zwłaszcza przypomnieć najważniejsze chwile w swoim życiu - gdy kochali się jak szaleni, a Katarzyna złożyła mu dwa przyrzeczenia, jako człowiekowi i jako kochankowi. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.12.18 23:35:38
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor