Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

UCIECZKA

1955
Andrzej Brzozowski

Tuż po zakończeniu wojny stary nauczyciel przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś pracował. Spotyka nową nauczycielkę. Nie chce wracać do pracy. Wiedzie spokojne życie emeryta, gdy pewnego dnia staje się świadkiem sceny zabójstwa nauczycielki, którego dopuścili się partyzanci ("leśni"). Postanawia opuścić miasto.

Wiosna Jerzego Gruzy, Odwety. Trzy fragmenty z II aktu według Leona Kruczkowskiego w reżyserii Jerzego Ziarnika, Kurtyna Wadima Berestowskiego oraz Ucieczka Andrzeja Brzozowskiego to fabularne etiudy odnoszące się do antykomunistycznego podziemia. Wszystkie powstały na przełomie 1954 i 1955 roku. Jak zauważa Joanna Preizner, wszystkie (z wyjątkiem Kurtyny) rozgrywają się zaraz po wojnie, a ich fabuły są bliźniaczo do siebie podobne (J. Preizner, PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949-1960, Kraków 2007, s. 117). W filmie Brzozowskiego radość zostaje przysłonięta rozpaczą, a ocena postaw bohaterów nie jest tak jednoznaczna, jak można byłoby się spodziewać w utworze zrealizowanym przed Odwilżą.

Z pozoru wymowa tej miniatury jest zgodna z ideologią nowej władzy. Miasteczko tonie w promieniach słońca. Wraca do życia po wojennej pożodze. Wracają jego dawni mieszkańcy. Spokój przerywa gwałtowna śmierć młodej kobiety z rąk "bandytów". Wstrząśnięty zbrodnią nauczyciel opuszcza miasto. Wystarczy jednak przysłuchać się dialogom i przyjrzeć twarzy Władysława Woźnika w roli nauczyciela, by dostrzec rysy na tym obrazie. W jedynej dłuższej scenie dialogowej filmu - w rozmowie bohatera z nową nauczycielką - mówi: "Kiedyś uczyłem. Nie jestem już potrzebny. Nie umiem. Teraz wszystko pachnie polityką. Nawet te pani kwiaty dzisiaj." "Ale ładnie pachną" - odpowiada nauczycielka. Chwilę wcześniej z otwartych okien klasy dobiega chóralna recytacja wierszyka głoszącego przyjaźń polsko-radziecką. Gdy w kolejnej scenie w tle rozlegają się strzały karabinu i bohater stwierdza "To z radości tak?", zagadnięty mieszkaniec miasteczka nie odpowiada i szybko pyta, czy nauczycielowi udało się złowić rybę.

W ostatnim ujęciu wąską uliczką, niczym Umberto D. z filmu Vittorio de Siki, odchodzi nauczyciel wraz ze swoim pieskiem. "Brzozowski daleki jest jednak od potępiania swojego bohatera - tak samo jak daleki jest od potępiania morderstwa dokonanego przez podziemną bojówkę. To zresztą bardzo często spotykana cecha studenckich filmów - ten brak oceny, próba maksymalnego wyczyszczenia z komentarza, udokumentowania jakiegoś zjawiska. Śmierć młodej, ideowej dziewczyny niepostrzeżenie schodzi na dalszy plan. W centrum pozostaje złamany, przerażony stary człowiek, dla którego w nowym świecie po prostu nie ma już miejsca." (Preizner, s. 120).

Przed czym zatem ucieka nauczyciel? Przed złem świata, przed okrucieństwem, przed totalitaryzmem, w którym każdy aspekt życia przesączony będzie polityką. W tym filmie nie ma już przestrzeni na nadzieję, która rodziła się w finale Słoneczników - wcześniejszego filmu Brzozowskiego.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.