Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OBCE CIAŁO

1999
Jan Holoubek

Historia o rybaku i jego żonie prowadzących spokojne i monotonne życie. Pewnego dnia mężczyzna wyławia ubłocone i splątane sieciami zwłoki. Postanawia pogrzebać ciało w ziemi. Podczas przygotowań do pogrzebu żona rybaka ulega fascynacji zmarłym. Rodzi to konflikt i chorobliwą zazdrość rybaka. Marzenia kobiety muszą jednak odejść wraz z ciałem topielica. Zamiast pochować je w ziemi bohaterowie decydują się zwrócić je morzu.

Obce ciało to ćwiczenie operatorskie zrealizowane przez Jana Holoubka według jego scenariusza. Szkolny film twórcy Wielkiej wody odsyła do tradycji bajki z jednej strony, z drugiej - do arcydzieła polskiego kina Ostatni dzień lata. Z filmem Tadeusza Konwickiego łączy go sceneria - pusta plaża filmowana w słońcu końca lata, ograniczenie liczby bohaterów do dwojga samotnych ludzi, redukcja, a w przypadku Obcego ciała eliminacja dialogów wynikająca z założeń ćwiczenia. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Etiuda Holoubka jest kolorowa, zatopiona w ciepłym, jakby południowym świetle. Relacja pomiędzy parą bohaterów zostaje przedstawiona wyłącznie przy pomocy obrazów i subtelnej muzyki Nory Niemen. O ile para z filmu Konwickiego ma za sobą traumatyczną, choć nieskonkretyzowaną w opowieści przeszłość (charakter ich doświadczeń opisuje poetycka narracja Tadeusza Różewicza umieszczona na początku filmu), to o bohaterach Obcego ciała nie wiemy nic. To wyabstrahowanie postaci z kontekstu historycznego i społecznego oraz sposób ukazywania miejsca, a wreszcie - i sam dobór bohaterów (rybak i jego żona) zbliżają opowieść o nich do konwencji przypowieści lub bajki. Milczenie postaci i charakter zdjęć odbiera jej realizm. Zawieszeniu ulega życiowe prawdopodobieństwo - sinawe, oplątane siecią i wodorostami ciało topielca pod wpływem dotyku i miłości kobiety odzyskuje kolory. Piękny mężczyzna przebrany w biel wygląda jakby tylko na chwilę zasnął. Zabiegi żony rybaka nie przywrócą mu jednak życia. Wywołany jego obecnością dramat miłości i zazdrości ma szansę przywrócić znaczenie ich związkowi. W ostatnim ujęciu z oddali ukazana zostaje kołysząca się na morzu łódka i dwie sylwetki stojących blisko siebie bohaterów. Pogrzeb topielca to dla nich nowy początek, nowe życie, którego symbolem jest woda.

Holoubek w sposób czytelny i nieco ironiczny nawiązuje do bajki braci Grimm O rybaku i złotej rybce. Z morza zamiast spełniającej życzenia rybki zostaje wyłowione ciało. Życzeniem żony nie jest piękniejsza chatka, zamek czy królewskie insygnia, lecz miłość.

Katarzyna Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.