Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PORTRET OJCA

1995
Mikael Lypinski

Bohaterem filmu jest Jerzy Lypinski, ojciec reżysera, który w wieku ośmiu lat stracił swego ojca. Aresztowano go w roku 1944 i ślad po nim zaginął. Po latach syn próbuje odnaleźć choćby jego grób.

W historii polskiego kina „dokument osobisty” pojawił się stosunkowo późno (dopiero pod koniec lat 90.), choć w kinie światowym tendencja ta widoczna była już u schyłku lat 60. Rodzimy film niefikcjonalny w kolejnych powojennych dekadach skoncentrowany był na przedstawianiu istotnych zjawisk społecznych, docieraniu do miejsc nieopisanych, do ludzi zmarginalizowanych, nawet wówczas gdy za sprawą Kazimierza Karabasza pojawił się w nim bohater indywidualny (Rok Franka W.). Paradoksalnie na eksplozję „ja” w dokumencie przełomu wieków istotny wpływ miała jednak tradycja polskiego filmu dokumentalnego, który z jednej strony nastawiony był przede wszystkim na obserwację rzeczywistości zewnętrznej, ale jednocześnie jedną z jego cech charakterystycznych była autorskość. Od zaznaczenia ja-autora poprzez dobór tematów i styl pozostał już tylko krok do zaznaczenia obecności twórcy przed kamerą i potrzeby badania własnej historii.

Pierwsze szkolne „dokumenty osobiste” to EM (reż. Piotr Kielar) i Portret ojca (reż. Mikael Lypinski). Z wątków podjętych w etiudzie EM wyrasta zrealizowany w warunkach profesjonalnych Tata z Ameryki. Drugi z filmów pozostał skromnym, kilkominutowym, poruszającym zapisem podróży ojca autora w poszukiwaniu śladów (nie)istnienia dziadka. Swą obecność przed kamerą reżyser zaznacza tylko w dwóch miejscach filmowej narracji, za to istotnych znaczeniowo – na początku, gdy czeka na dworcu na przyjazd taty, oraz na końcu, gdy wita się z nim. W narracji zza kadru, jedynej formie istnienia słowa w tej etiudzie, ojciec stwierdza: „Gdybyś tego filmu nie robił, to już bym tutaj, do tego miejsca nie wrócił.”

Lypinski filmuje bohatera w nieustannym ruchu, w drodze. Jerzy chodzi ulicami miasta, przysiada na ławkach, rozmawia z przypadkowo spotkanymi ludźmi. Ujęcia te zostają zestawione z obrazami zarośniętych, zapomnianych cmentarzy. Kamera nie pokazuje w nich bohatera, lecz prowadzona jest tak, by oddać subiektywny punkt widzenia Jerzego poszukującego nagrobka taty. „Nawet określenie miejsca spoczynku ojca wydaje się być niemożliwe. Znalezienie prawdy jest niemożliwe” – stwierdza w pewnym momencie Jerzy. Zdanie to koresponduje z mottem, które syn zamieścił na planszy otwierającej film: „Poszukując prawdy bądź przygotowany na nieoczekiwane, bo jest ona trudna do odnalezienia i zaskakująca kiedy ją znajdziesz.” Heraklit.

Mikael Lypinski wyprawia ojca w podróż i w ten sposób podejmuje próbę odnalezienia własnych korzeni, ustalenia tożsamości nieodzownej dla artysty na początku drogi.

Katarzyna Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.