Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MIŁOŚĆ NA KRYMIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2014
  • Premiera:
    2014. 03. 24
  • Barwny, 121 min

    Telewizyjna realizacja przedstawienia, którego premiera odbyła się 17 stycznia 2007 r w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Utrzymana w stylistyce pastiszu "Miłość na Krymie" Sławomira Mrożka została napisana w 1993 r. Swoje dzieło autor określił jako komedia tragiczna w trzech aktach, a każdy z nich przybliża widzom inny znaczący rozdział w dziejach Rosji. Jesteśmy świadkami wydarzeń w Rosji carskiej, w okresie władzy radzieckiej, a także w tej całkiem współczesnej. Mrożek świadomie przywołuje m.in. twórczość Czechowa ("Wiśniowy sad", "Trzy siostry", "Wujaszek Wania") i jego epoki, nawiązuje do swojej wielkiej fascynacji Rosją, poświęcając sztukę przemianom w tym kraju. Przybliża Rosję w ważnych momentach jej dziejów, od początku XX wieku aż do jego schyłku. Pokazuje zachowania ludzi wpisujące się w zmieniającą się wokół nich rzeczywistość. Nawiązuje do egzystencjalizmu, mówiącego o ludzkiej samotności, braku miłości, niemożności porozumienia się z otoczeniem.
Akcja rozpoczyna się przed I wojną światową. Bohaterowie sztuki przebywają na Krymie, w posiadłości z widokiem na morze. W salonie prowadzą rozmowy filozoficzne, rozprawiają o życiu, polityce, piją herbatę z samowara z konfiturami. Najpierw widz poznaje spędzającą wolny czas w krymskim kurorcie młodą nauczycielkę z Tambowa, Tatianę Jakowlewną, która jest zakochana w Piotrze Aleksiejewiczu. Kiedy są sami w salonie próbuje nawiązać z nim bardziej osobistą pogawędkę, ale oschły i zimny porucznik nie daje zbliżyć się do siebie kruchej i delikatnej kobiecie. Wkrótce nadchodzi całe towarzystwo i w ogóle nie ma już mowy o intymnej atmosferze, jaką próbowała wytworzyć Tatiana. Wywiązuje się burzliwa dyskusja na różne tematy. Nagle, ku zaskoczeniu wszystkich, a szczególnie Tatiany, Piotr Aleksiejewicz prosi o rękę aktorkę Lily Karłowną, roztaczając przed nią niezbyt ciekawe perspektywy życia w garnizonie. Jej szybka decyzja o przyjęciu oświadczyn wprawia porucznika w zdumienie i jeszcze większą konsternację. Zapada cisza. Tatiana ucieka, kompletnie zaskoczony zgodą Lily porucznik też się wycofuje. W salonie pozostają: podkochujący się w Lily budowniczy kolei Rudolf Rudolfowicz Wolf oraz małżeństwo kupców: Matriona Wasiljewna i Aleksandr Iwanowicz, a także poeta Iwan Zachedryński. Wszyscy oni nie wiedzą, jak się mają zachować, najbardziej skonfundowany jest Iwan Nikołajewicz, który darzy Tatianę szczerą miłością. Ale ona odrzuca go, postanawia natychmiast wyjechać do Tambowa. Wyjeżdża też Lily, której towarzyszy Rudolf Rudolfowicz. Jadą do majątku w guberni tulskiej, nie wiedząc, że Wiśniowy sad został sprzedany. Akcja przenosi się w lata 30. XX wieku. Iwan Nikołajewicz Zachedryński jest teraz zastępcą naczelnika do spraw widowisk, prasy i wydawnictw przy Radzie Komisarzy Ludowych. Ma romans ze swoją sekretarką, Tatianą. Pragnie ją poślubić, ona jednak nie zamierza wiązać się z nim na stałe. Kusi go swymi wdziękami tylko dlatego, żeby wywalczyć lepszą pozycję dla młodego poety Zubatyja, który wpadł jej w oko. Nakłania także podstępem Iwana Nikołajewicza, by zabrał go w ich służbową podróż na Capri. Wkrótce los Iwana zostaje przesądzony. Skazano go na zsyłkę, bo Zubatyj doniósł na niego, że on nie doniósł na poetę. Jest początek lat 90. XX wieku. W Rosji rządzi mafia. W tej zupełnie nowej rzeczywistości pojawiają się znane postaci: całkiem odmienieni Czelcowowie, wyruszający do Ameryki, a także stara służąca Anastazja, próbująca sprzedać samowar, oraz zgrzybiali Lily i Rudolf. Jest też wynędzniały Iwan Iwanowicz, który wrócił z łagru. W rozmowie Iwana z mafiosem pojawia się nieobecna w kraju Tatiana.
W "Miłości na Krymie" w Teatrze Narodowym spotkało się dwóch wielkich twórców, dwóch gigantów teatru polskiego, niemal równolatków – Mrożek i Jerzy Jarocki. Było to ich jedno z ostatnich artystycznych spotkań. Obaj, dzisiaj już nieżyjący, pozostawili po sobie dzieło, któremu można nadać telewizyjną formę, ocalić dla współczesnych i następnych pokoleń. Jarocki reżyserował dramaty Mrożka od 1958 r., kiedy to wystawił "Policję". Od tamtej pory zrobił ponad 10 przedstawień na podstawie tekstów tego autora. Wystawiając "Miłość na Krymie" Jarocki domykał pewien okres własnej twórczości. Wydaje się, że obaj twórcy mieli przeświadczenie, że dawno już skończyła się pewna epoka.[TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MIŁOŚĆ NA KRYMIE
Dramat
AutorSławomir Mrożek

Nagrody
schowaj

  • 2014
    Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda aktorska
  • 2014
    Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda aktorska
  • 2014
    Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda Honorowa im. Krzysztofa Zaleskiego
    za reżyserię telewizyjną spektaklu "Miłość na Krymie"
  • 2014
    Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Wyróżnienie aktorskie
  • 2014
    Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda za muzykę

Patrz także:
schowaj

2024.03.01 01:39:53
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.