DRZEWA MILCZĄ
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2024
- Premiera:2024. 12. 06
- Barwny, 85 min
Kryzys na granicy polsko-białoruskiej trwa od 2021 roku, kiedy to totalitarny przywódca Aleksander Łukaszenko otworzył nowy szlak migracyjny ułatwiający tysiącom uchodźców dotarcie do Unii Europejskiej. Polski rząd odpowiedział tworząc zamkniętą strefę wokół granicy. Pomoc humanitarna jest tam mocno ograniczona, przebywający w lesie ludzie głodują i umierają z wycieńczenia oraz chłodu.
Mama nastoletniej Runy była jedną z osób, które zmarły w wyniku hipotermii. Kurdyjka wraz z ojcem i młodszymi braćmi trafia do obozu dla uchodźców, gdzie rodzina, wbrew temu, co słyszy z mediów i telewizyjnych nagrań, spotyka się życzliwością i ogromnym wsparciem ze strony pracowników ośrodka. Rozwiązanie jest jednak tymczasowe, wciąż grozi im deportacja, a niedawne przygraniczne doświadczenia nie dają o sobie łatwo zapomnieć.
Bohaterka “Drzewa milczą” przechodzi przyspieszony kurs dojrzewania i nauki kolejnego języka, musi zająć się czwórką rodzeństwa, wspierać w znalezieniu pracy zagubionego w nowej rzeczywistości ojca, a przy tym myśleć o swojej własnej przyszłości i zdrowiu. Runa jest zmęczona i przytłoczona bezsilnością. Jednym ze sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami jest dla niej tworzenie rysunków w szkicowniku, które ożywają na ekranie dzięki pracy animatorów.
Agnieszka Zwiefka, obierając za główną bohaterkę nastoletnią Runę, nie tyle opowiada o konflikcie na granicy, co tworzy uniwersalną historię dorastania w cieniu globalnego kryzysu uchodźczego. Z całą jego niepewnością, traumami, umiejętnościami szybkiego przystosowywania się do nowych warunków i ról, ale i tymi samymi idolami, co u rówieśników z wymarzonego Zachodu. [KFF]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca castingowa
- Scenariusz
- Dokumentacja
- Zdjęcia
- Postprodukcja obrazuproducentproducentnadzórkoordynacja
- Digital Intermediatesupervisor
- Konforming
- Mastering
- Korekcja barwnaSophie Beau
- Napisykońcowe
- Efekty specjalnevfxvfx
- MuzykaNiklas Paschburg
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk na planiedodatkowy
- Postprodukcja dźwięku
- Reżyseria dźwięku
- Udźwiękowienie
- Montaż dźwięku
- Efekty synchronicznemontaż
- Realizacja dubbinguJutta Liesenkoordynacja; niemiecka wersja językowaChristian Wilmesmontaż; niemiecka wersja językowa
- Zgranie dźwięku
- Montażna etapie developmentu
- KonsultacjaPer K. KierkegardmontażowamontażowaBarbara Toennieshenmontażowa
- RedakcjaBernd Seidlredaktor zamawiający; SWR & Arte
- Zwiastun filmumontaż
- RedakcjaGudrun Hanke-El Ghomriredaktor zamawiający; SWR & Arte
- Opracowanie plastyczne
- Animacjaprodukcjaproducenti koncepcjai koncepcja; compositingi koncepcjacompositingw napisach imię: ALMaciej Zocłoński
- Opracowanie graficzne
- TłumaczenieBewar SherwaneNoémie CausseUrszula Czerska
- Obsługa prawnaHBO Max
- Koordynacja produkcyjnaPrisca Beyerma.ja.de
- Asystent kierownika produkcjiJoanna RutkowskaVaidute Fischerma.ja.de
- KsięgowośćProgresja
- Koordynacja postprodukcyjna
- Producent wykonawczyHanka KastelicovaHBO Max
- ProducentHeino DeckertMa.ja.de. FilmproduktionsHBO MaxTereza KeilovaHBO MaxHBO MaxSigrid DyekjaerReal Lava
- Producent towarzyszącyHarry VaughnReal Lava
- KoproducentNo Problemo PublishingNo Problemo PublishingMX35MX35Perty StudioGradetime
- ProdukcjaMa.ja.de. Filmproduktions
- KoprodukcjaSWR & ARTEReal LavaPerty StudioGradetime
- WspółfinansowanieHelsińska Fundacja Praw Człowiekafundusz Watch Docs
- DystrybucjaSo Films
Nagrodyschowaj
- 2024Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski)-Złoty Lajkonik
dla najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut
za "opowieść, która jest dziełem kompletnym. Za film, w którym uchodźca jest człowiekiem, a nie pustym medialnym tematem. Za przejmujący zapis bólu, rozpaczy, odrzucenia i braku akceptacji, ale jednocześnie za obraz dający nadzieję" - 2024Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski)-Nagroda Specjalna
dla Runy Husni, bohaterki filmu - 2024Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny)-Wyróżnienie
- 2024Tel Awiw (Festiwal Filmowy "DocAviv")-Nagroda "Beyond The Screen"
- 2024Giffoni Valle Piana (MFF dla Dzieci i Młodzieży)-Nagroda dla najlepszego filmu dokumentalnego
- 2024Łódź (Festiwal Mediów "Człowiek w zagrożeniu")-Nagroda im. Aleksandra Kamińskiego
- 2024Warszawa (Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS "Prawa Człowieka w Filmie")-Wyróżnienie w Konkursie Głównym
uzasadnienie jury: "Postanowiliśmy wyróżnić film, który opowiada historie o ludziach – nie o masach, nie o anonimowej fali, bezimiennej, ale – jak mówią populiści – podsycającej niepokój, realnej i wykreowanej. Jego reżyserka – Agnieszka Zwiefka, bo mowa o filmie „Drzewa milczą” – przeciwstawia tej narracji indywidualną, intymną historię. O rodzinie, która przekroczyła granicę polsko-białoruską, o jej cierpieniu, ale też sile, która pozwoliła jej przetrwać to, co niewypowiedziane: stratę, traumę, strach. Oglądając ten film, konfrontujemy się z ceną, jaką płacą ci, którym odmawiamy wstępu do naszego świata, za decyzje polityczne i za to, za co jesteśmy odpowiedzialni. Ale film Zwiefki przypomina nam też, ile sami tracimy, barykadując Twierdzę Europa. To jest wielka siła tego obrazu – dzięki niemu historia Runy i jej rodziny staje się naszą historią" - 2024Warszawa (Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS "Prawa Człowieka w Filmie")-Wyróżnienie w konkursie "Nowe Filmy Polskie"
uzasadnienie jury: "Runa, główna bohaterka “Drzewa milczą” niesie na swoich barkach nie tylko cały film, ale i czteroosobową rodzinę. Kamera rejestruje jej przyspieszone dojrzewanie - żałobę, lęk, wątpliwości. Ale z czasem - również nadzieję i radość. Jej ogromna siła, godność i wola walki, o siebie i swoich bliskich, budzą ogromny szacunek i ściskają za gardło. Runa nie zgadza się, by definiował ją wyłącznie ból czy brutalna polityka. Jest sobą - głową rodziny, wrażliwą nastolatką, utalentowaną artystką i fanką Billie Eilish"