Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NA NIEBIOSÓW UBOCZU

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny, 45 min

Bolesława Leśmiana nie interesowała historia, naród, społeczeństwo, polityka. Interesowała go relacja człowiek - wszechświat i możliwość jej poetyckiego opisu. Był poetą pytań ostatecznych: kim jesteśmy? skąd przychodzimy? dokąd zmierzamy? jakie jest nasze miejsce na Ziemi i w kosmosie? Był poetą osobnym, choć jego sztuka wyrastała z symbolizmu i mocno była zakorzeniona w tradycji poezji ludowej i narodowej. Stworzył własną teorię poezji i własny język. Do końca utrzymywał niezwykle osobisty i łatwo rozpoznawalny ton. Był samotnym badaczem ludzkiej egzystencji i odkrywcą możliwości polszczyzny, zaskakującym słowotwórczą inwencją. Zadebiutował w 1912 roku tomem "Sad rozstajny" jako kontynuator symbolizmu modernistycznego. Początkowo pozostawał pod silnym wpływem Nietschego, potem - Bergsona, od którego wziął podstawy swojej teorii wszechświatowego, pierwotnego rytmu, którego odbiciem może się stać prawdziwa poezja. Wierzył w ukrytą, mistyczną energię świata naturalnego. Poprzez wiersz próbował wrócić do stanu mistycznej równowagi tego, co naturalne, cielesne z tym, co duchowe - tego, co intelektualne z tym, co intuicyjne. Z czasem motywem dominującym w jego poezji staje się ludzkie cierpienie, łagodzone współczuciem, miłością i śmiechem. Artysta coraz uważniej przygląda się egzystencji ludzi ułomnych i śmiertelnych wierząc, że dana jest im - choćby na chwilę - moc życia pełnego i autentycznego. Wśród ulubionych bohaterów poety pojawił się św. Franciszek z Asyżu, potem Jezus Chrystus - płaczący ludzkimi łzami Bóg, który stracił nieśmiertelność. Wreszcie, przygotowując się na śmierć, wypowiada ostateczne sądy o świecie. Wadzi się z Bogiem, by w końcu zadać Mu pytanie: czy jesteś? To kres twórczości i życia poety. Jego krzyk rozpaczy. Pod koniec życia przygniatały go osobiste kłopoty, potem choroba. Miał wielki dług do spłacenia, żył więc w biedzie i zmarł w opuszczeniu. Wprawdzie przyjęto go do Polskiej Akademii Literatury, lecz współcześni docenili go za późno. Autorzy filmu pragną odkryć go na nowo, proponując uwspółcześnioną wizję jego poezji. Realizatorzy dzielą film na cztery części. Każda przedstawia inny okres życia Bolesława Leśmiana. O kolejach jego losów mówi Anna Piwkowska, o etapach twórczości zaś znawcy jego poezji - Michał Głowiński, Jacek Trznadel, Włodzimierz Bolecki i Krzysztof Dybciak. Osoby te jednak nie pojawiają się na ekranie. Ich słowa towarzyszą kalejdoskopowi obrazów dobranych do wymowy ocen krytyków, fragmentów wierszy i tekstów programowych Leśmiana czytanych przez aktorów. Kamera błądzi po łące, zakurzonych uliczkach, ciasnych podwórkach, brzegach zamarzniętego jeziora. Rejestruje - na dużych zbliżeniach - rośliny, zwierzęta, fragmenty architektury, kapliczkę z Jezusem Frasobliwym, przeróżne przedmioty i ludzi w inscenizowanych sytuacjach, a także pojawiającą się na krótkie chwile postać samego poety - drobnego człowieka w długim płaszczu i czarnym kapeluszu. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:27:21
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.