Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WANDA GOŚCIMIŃSKA. WŁÓKNIARKA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1975
  • Gatunek:
    Film biograficzny
  • Barwny, 35 mm, 592 m, 20'30''

Portret łódzkiej włókniarki, zasłużonej przodownicy pracy.
Inscenizowany film dokumentalny Wojciecha Wiszniewskiego, jedno z najlepszych dzieł tego utalentowanego reżysera, zrealizowany na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Ówczesny aparat ideowej propagandy uczynił z niej najsłynniejszą włókniarkę PRL-u, robiono o niej filmy, pokazywano ją często w kronikach filmowych, była obecna na łamach ogólnopolskiej prasy. Odwołując się do tej postaci, socrealistycznego posągu lat 50., Wiszniewski demaskuje fałsz i zakłamanie tamtych czasów oraz mechanizmy, w których człowiek przestaje już być osobą, a staje się narzędziem postępu i ideologicznej manipulacji. Pokazuje jak doktryna, wykorzystując stworzony przez siebie rytuał, zdobywa kontrolę nad świadomością indywidualną i zbiorową. Film otwiera panorama proletariackich antenatów włókniarki, zasłużonych robotników o spracowanych dłoniach, bohaterów lat 40. i 50. wyrabiających dwieście, trzysta, czterysta, a nawet pięćset procent normy. Wanda Gościmińska jak oni biła rekordy, awansowała, żyła hasłami i masową pieśnią. Mit pracy podsycały sztuczne ceremoniały - zebrania, wiece, slogany - urabiające opinię publiczną. Przodowniczka oddychała tą atmosferę, była wyniesionym na piedestał wzorem, życie socjalistycznej propagandy było jej życiem, hasła współzawodnictwa, prymatu klasy robotniczej były hasłami jej świata. Reżyser pokazuje, że choć minęła ta epoka, bohaterka nie potrafi wyzwolić się z wpojonych przyzwyczajeń, zachowuje tamtą mentalność i tamten język. Opowiadając o jednostkowym przypadku film w gruncie rzeczy mówi o idei, o relacjach jednostka-społeczeństwo, o uwikłaniu w historię i o dylematach moralnych związanych z podporządkowaniem życia doktrynie. Metafory, symbole i stylizacje, którymi posługuje się twórca, podkreślają te aspekty. Obraz nagrodzony został na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie oraz na przeglądach w Łodzi i Lublinie. Wojciech Wiszniewski był reżyserem filmów dokumentalnych, fabularnych, widowisk teatralnych, był scenarzystą, wystąpił też kilka razy jako aktor. Dyplom łódzkiej szkoły filmowej odebrał w 1975 roku. Już jego szkolne etiudy, jak nagrodzony na festiwalu w Oberhausen "Zawał serca" (1967) zdradzały wielki talent. Oprócz wspomnianej "Wandy Gościmińskiej. Włókniarki" zrealizował m.in. "Opowieść o człowieku, który wykonał 552 procent normy" (1972), fabularny film "Historia pewnej miłości" (1974), "Elementarz" (1976), "Stolarz" (1977), "...sztygar na zagrodzie" (1978). Większość otrzymała nagrody i wyróżnienia na krajowych i zagranicznych festiwalach. Choć nikt nie mógł odmówić reżyserowi talentu jego produkcje raczej nie trafiały na ekran. Powodem "odłożenia na półkę" był niezgodny z lansowanym obraz polskiego społeczeństwa, klasy robotniczej i realiów życia w socjalistycznym kraju. Wiszniewski nie doczekał premiery wszystkich swoich filmów, zmarł na zawał serca w lutym 1981 roku, mając zaledwie 34 lata. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1975
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych; do roku 2000 Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych)-Brązowy Smok za scenariusz
  • 1975
    Łódź (Ogólnopolski Przegląd Filmów Społeczno-Politycznych)-Wyróżnienie w plebiscycie widzów
    Wyróżnienie
  • 1976
    Lublin (Międzynarodowe Forum Film."Człowiek-Praca-Twórczość")-Grand Prix
    Nagroda Złotego Koziołka za najlepszy film w kat. filmów krótkometrażowych
2024.03.01 01:06:31
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.