Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PĘTANIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 09. 25
  • 36 min

Ten teatr mówi bez słów, bo słowo "mogłoby obrócić wszystko w banał albo nawet sprofanować". Nie ma w nim literatury, anegdoty, fabuły, bo jest to teatr wizualny, malarski, operujący głównie obrazem. "Właśnie poprzez obraz ujawnia się rzeczywistość najgłębiej ludzka, na którą składają się pewne ostateczne namiętności i stany emocjonalne, których człowiek nie zawsze jest świadom i z którymi rozum nie daje sobie rady. O nich właśnie opowiadam w swoich spektaklach i dlatego posługuję się obrazem, nie słowem" - mówił Leszek Mądzik (ur. 1945), założyciel i animator Sceny Plastycznej KUL (1969), scenarzysta, scenograf i reżyser wszystkich jej przedstawień. Najważniejsze z nich to: "Ecce homo" (1970), "Wieczerza: (1972), "Włókna" (1973), "Ikar" (1974), "Piętno" (1975), "Zielnik" (1976), "Wilgoć" (1978), "Wędrowne" (1980), "Pętanie" (1986), "Wrota" (1989), "Tchnienie" (1992), "Szczelina" (1994). Scena Plastyczna jest dobrze znana za granicą, gdzie często występuje. Leszek Mądzik uczestniczył też ze swymi spektaklami w wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych i wystawach; otrzymał m.in. wyróżnienie za prace scenograficzne na Światowym Praskim Quadriennale Scenografii i Architektury Teatralnej (1983), Nagrodę im. św. Brata Alberta, nagrodę Polskiego Ośrodka ITI za propagowanie za granicą polskiej kultury, nagrodę krytyków na festiwalu teatrów eksperymentalnych w Kairze (1991). Artysta prowadził zajęcia ze studentami w Akademii Teatralnej w Helsinkach, Akademii Sztuk w Berlinie i Amsterdamie, na Uniwersytecie w Buffalo. Jest profesorem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Absolwent historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, od przeszło ćwierćwiecza związany z teatrem, wciąż czuje się malarzem - "myślę obrazami, wszystkie moje przeżycia, spotkania z ludźmi, naturą, kłopoty, dewiacje i zagrożenia są hodowane i przekładane na język obrazu". W "malarskim" teatrze Leszka Mądzika funkcje dramaturgiczne pełnią muzyka, efekty dźwiękowe, światło i mrok, głębia przestrzeni i rozświetlone formy plastyczne.
"Pętanie", zrealizowane zgodnie z tymi założeniami, jest osobistym spojrzeniem twórcy na ludzką egzystencję, przebieg życia człowieka w jego kolejnych fazach. Autorską wizję teatralną na język filmu przełożyli Jacek Łechtański i Andrzej Wojciechowski. "Doświadczeniem dla mnie najistotniejszym jest widzenie ludzkiego bytowania jako wędrówki w stronę śmierci, doznawanie "przechodniości" życia" - niejednokrotnie podkreślał Leszek Mądzik, od pierwszych prób scenicznych zafascynowany tematem przemijania, "wchodzenia w śmierć". "Pętanie", spektakl sprzed blisko dziesięciu lat, w recenzjach popremierowych uznano za najpełniejszą i najgłębszą wizję życia ludzkiego, poczynając od dzieciństwa, poprzez różne nawracające, dramatyczne epizody szamotania się z czymś, co otacza człowieka, pęta go, wchłania, nie daje szansy ucieczki. W tym przedstawieniu, może bardziej niż w innych spektaklach Sceny Plastycznej, gdzie aktor zazwyczaj kryje się za maską lub manekinem albo sam pełni funkcję quasi-rekwizytu - istotną rolę odgrywają osoby wykonawców: dziewczynki, młodej kobiety, człowieka starego. Ekspresja ludzkiej postaci - ciała bądź grubo ciosanej marionety - jest jednym z najbardziej przejmujących elementów widowiska telewizyjnego. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
     
  • Scenografia
     
  • Muzyka
     
  • Obsada aktorska
    Alina Brzeska-Mądzik
     
    Jerzy Chorążak
     
    Cezary Figura
     
    Jarosław Figura
     
    Jarosław Kropornicki
     
    Stanisław Makara
     
     
    Ludwika Mądzik
     
    Przemysław Gawda
     
    Piotr Zieliński
     
    Maria Kazimierczak
     
     
    Wiesław Kondratowicz
     
    Antoni Mikołajczyk
     
    Jerzy Matusiak
     
2024.03.01 00:35:18
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.