Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PIRANIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • 67 min

Nazwisko Kazimierza Orłosia (ur.1935) kojarzy się czytelnikom przede wszystkim z powieścią "Cudowna melina" (1973). Od jej opublikowania w Instytucie Literackim w Paryżu, po perypetiach z cenzurą i bezskutecznych próbach wydania książki w Polsce, rozpoczął się okres "nieistnienia" pisarza w oficjalnym życiu literackim kraju. Został usunięty z pracy w redakcji słuchowisk Polskiego Radia i objęty całkowitym zakazem druku. Do końca lat 80. publikował powieści i zbiory opowiadań ("Trzecie kłamstwo", "Pustynia Gobi", "Przechowalnia", "Historia Cudownej meliny") w wydawnictwach emigracyjnych lub w drugim obiegu. Po roku 1989 powrócił do oficyn krajowych i na łamy prasy, jako wnikliwy komentator naszej współczesności. Autor "Cudownej meliny", która powstała w rezultacie kilkuletnich obserwacji realiów Polski powiatowej, czy najnowszego zbioru opowiadań "Zimna Elka", gdzie również przedstawia rzeczywistość gruntownie przez siebie rozpoznaną, akcję tej sztuki umieścił w bliżej nie określonym miejscu tzw. cywilizowanego świata. Realizm społeczny i psychologiczny, stanowiący fundament pisarstwa Kazimierza Orłosia, został tu wzbogacony o element metafory, podkreślającej wagę zasadniczego przesłania utworu - ostrzeżenia przed wszechobecną przemocą.
Grupa inteligentów, wśród których są przedstawiciele świata nauki, literatury, filmu, zabawia się pseudointelektualną rozmową, pojadając wyszukane potrawy. Profesor Henryk i pisarz Ryszard dyskutują o zadaniach gatunku homo sapiens w obliczu zagrożeń, jakie gotuje mu sama ludzkość. Rzutki przedsiębiorca Robert Lewandowski wypytuje o możliwości inwestowania w "spiżarnię" istniejącą w oceanach, gwiazda filmowa Łucja woli cieszyć podniebienie czerwonym kawiorem teraz niż sałatką z glonów w przyszłości. Patrycja, żona profesora, kieruje uwagę gości na mniej przyziemne tematy sztuki nowoczesnej. Profesorostwo świętują właśnie zaręczyny swojej córki Mary z obiecującym biznesmenem Robertem. Sielankę burzy nagłe wtargnięcie grupy młodych kontestatorów. Tępy osiłek bezmyślnie dźga nożem w podłogę, drugi rozbija stół, dziewczyna niszczy obraz, przywódca bandy Charlie terroryzuje zebranych w salonie pistoletem. Nie wiadomo, kim są napastnicy, dlaczego zjawili się akurat tutaj. Może są głodni, może szukają pieniędzy lub kosztowności. Robert sięga po książeczkę czekową, Łucja chce oddać swoją biżuterię, profesorowa odwołuje się do litości, z pewnością tkwiącej na dnie serca dzikuski, ale wszystkie te słowa i gesty, jakby z innego świata, nie mają żadnego znaczenia dla zbuntowanych. Oni chcą być "mścicielami wszystkich pokrzywdzonych przez los" i wymierzyć karę tym, którzy ze świata zrobili wielką rzeźnię i kupczą prawem, godnością, wolnością. Dlaczego jednak walczą nie na Placu Niebiańskiego Spokoju, tylko nad stołem z sałatkami z homarów i krabów, przecież ośmieszają w ten sposób swoją ideę - próbuje podjąć dyskusję pisarz. I on pierwszy płaci najwyższą cenę za ten akt odwagi. Od pisarzy zawsze należy zaczynać, twierdzi Charlie. Zło triumfuje. Nie tylko zło jawne, widoczne w postaciach wymachujących rewolwerem, skrwawionym nożem i pięścią, lecz także ukryte w mechanizmach zniewalania ludzi - i obcych, i swoich. Gdy oprawcy pozostają na pobojowisku sami, ich agresja i dążenie do dominacji kierują się przeciw członkom grupy. W pustkę padają słowa ślepca, który wraz z siostrą-przewodniczką podąża "z nikąd do Bóg wie dokąd". Nie wiadomo zresztą, czy ten, który mówił słowami Pisma, łamał chleb i nie chciał pić z Charliem wina, nawiedził zbrukany krwią dom naprawdę, czy też był tylko wytworem chorej wyobraźni ćpuna. Kiedy triumfujące "piranie" piją za legendę o tym, "którego nie było, którego nie ma, a który jest", zjawiają się barbarzyńcy innego rodzaju, milczący, zamaskowani, jeszcze groźniejsi. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PIRANIE
AutorKazimierz Orłoś
2024.03.01 00:36:08
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.