Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZARĘCZYNY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2015
  • Premiera:
    2015. 05. 18
  • Barwny, 67 min

Wojciech Tomczyk (rocznik 1960), znany scenarzysta filmowy i dramaturg. Jego debiutem dramaturgicznym była głośna sztuka "Wampir", obnażająca mechanizmy PRL - owskiej "sprawiedliwości" i "praworządności", których celem nie było schwytanie i sprawiedliwe osądzenie sprawcy, ale sprostanie oczekiwaniom władzy domagającej się szybkich wyników. W kolejnej sztuce "Norymberga" Tomczyk podjął trudny temat bolesnych rozliczeń z PRL - em, relacji między katami a ofiarami systemu komunistycznego. W "Zaręczynach", które napisał specjalnie dla Teatru TV, porusza tematykę obyczajową, wzbogacając opowieść o wątki komediowe, ale i tu nie unika rozliczenia z historią. W efekcie powstał interesujący i zarazem wnikliwy portret zbiorowy współczesnych Polaków. Akcja spektaklu koncentruje się na rodzinnej uroczystości, w której biorą udział młoda para i ich rodzice.

Bohaterowie sztuki, Maria i Kajetan, przygotowują się do oficjalnych zaręczyn z udziałem swoich rodziców. Ich rodziny nie poznały się dotąd, zaręczynowe przyjęcie jest więc doskonałą okazją do wzajemnej prezentacji, a także omówienia planów weselnych oraz wspólnej przyszłości młodych. Nie chodzi tylko o to, by wszyscy dali się poznać od jak najlepszej strony, ale ważny jest również uroczysty charakter planowanego przyjęcia. Młodzi ludzie mają przecież podjąć najważniejszą decyzję w swoim życiu. Wszyscy przygotowują się więc solidnie do tego spotkania. Problemem nie jest troska o przestrzeganie tradycyjnych obyczajów ceremonii, barierą stają dopiero różnice światopoglądowe dzielące obie rodziny, o czym są mocno przekonani zarówno narzeczeni, jak i przyszli teściowie.
Rodzice Kajetana, Hanka i Henryk Kowalscy, mają konserwatywne poglądy, w ich życiu ważną role odgrywają tradycja i historia, bezwzględne przestrzeganie zasad moralnych. Olga i Olo Nowakowie reprezentują dość liberalny punkt widzenia, chcą żyć w normalnym kraju, ich świat wartości jest bardziej relatywny. Młodzi, myślący niezależnie i nowocześnie, zajęci swoją przyszłością, dystansują się wprawdzie od tych różnic, jednak z drugiej strony obawiają się konfrontacji przyszłych teściów. Stąd więc ich największe starania skupiają się na ustalaniu listy tematów, których trzeba unikać, by już na początku nie wywołać konfliktu i nie podzielić przyszłej rodziny.
Obie strony mają świadomość innego stosunku do minionej historii, wydarzeń politycznych w kraju, religii, przeciwnego systemu wartości. Wykluczają też przyznanie racji swoim adwersarzom, a dyskusja wydaje się wręcz niemożliwa, skoro tamci czują inaczej, myślą inaczej i mówią inaczej. Dzieląca ich przepaść wydaje się im zbyt głęboka, dlatego zamierzają twardo okopać się na swoich pozycjach. Czy jest więc możliwe, by tak silny podział nie przeszkodził w budowie trwałych rodzinnych związków?
Nieoczekiwany zbieg okoliczności pozwala jednak obu rodzinom odkryć, co jest najlepszym spoiwem w takich relacjach. Tuż przed uroczystością Olga odbiera wiadomość o zbadaniu DNA jej ojca, żołnierza wyklętego. To właśnie historia Twardego zbliża do siebie nieufne początkowo przyszłe teściowe. Tymczasem Olo odkrywa, że przyszły teść jego córki jest członkiem komisji konkursu architektonicznego, w którym sam bierze udział.

Autor spektaklu wyraźnie zaznacza linię podziału między dwiema Polskami. Nie przedstawia jednoznacznej charakterystyki protagonistów sztuki - kto jest prawomyślny, a kto nie - stwarza za to okazję do wykreowania wielowymiarowych psychologicznie kreacji aktorskich. W postaciach bohaterów każdy może odkryć własne doświadczenia, własne przekonania oraz motywy działania. Czy nieustający spór, który dzieli tak wiele rodzin, da się zatem zażegnać? I czy w imię wspólnego dobra, jesteśmy w stanie w końcu się dogadać? [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ZARĘCZYNY
AutorWojciech Tomczyk

Varia
pokaż

2017.02.11 03:20:11
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska