Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PRZEPROWADZKI

  • Serial fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000-2001
  • Premiera:
    2001. 09. 02
  • Barwny (negatyw: Kodak), 10 odcinków x ok. 50 min

    Plenery: Piotrków Trybunalski, Warszawa, zamek w Oporowie.

- Pomysł scenariusza przyszedł mi do głowy podczas własnej przeprowadzki, którą powierzyłem znanej warszawskiej firmie - mówi Cezary Harasimowicz. - Pomyślałem, że to świetny filmowy temat. Upewniłem się, kiedy moja mama, widząc wygrzebaną z piwnicy walizkę, popłakała się i opowiedziała historię ucieczki ze Lwowa z tą właśnie walizką. Jej opowieść uświadomiła mi, że historia Polski to historia ciągłych przeprowadzek i towarzyszących im emocji. Każda filmowa przeprowadzka będzie dotyczyła konkretnej daty w historii Polski. Ważnym miejscem jest magazyn firmy Szczygłów, w którym przechowuje się m.in. rzeczy zgubione podczas przeprowadzek. Bohaterem każdego odcinka będzie przedmiot. Rok 1905 reprezentować będzie np. serwantka generała gubernatora Maksymowicza, 1939 - sejf pierwszego pułku szwoleżerów, 1956 - szuflada redaktora Bryjki, 1974 - fotel towarzysza Maja. Niektóre historie są wymyślone, inne pojawiły się podczas zbierania dokumentacji. Serial zaczyna się w sylwestra 1900 roku romantyczną opowieścią o miłości protoplasty rodu i założyciela firmy Czesława Szczygła, wozaka z Powiśla wożącego gnój. Zakochuje się on w rewolucjonistce SDKPiL ściganej przez ochranę. Ukochana musi uciekać z Polski, zostaje po niej kufer. Odcinek nosi tytuł "Kufer Lilianny". Jaki przedmiot poprowadzi nas przez rok 2001, to tajemnica. Wiadomo tylko, że w ostatnim odcinku spotkają się wszyscy klienci firmy. - To będzie opowieść polska, ale też bardzo warszawska, poznamy typy, klimaty dawnej i obecnej stolicy - mówi Harasimowicz. Saga rodzinna w klimacie prozy Hrabala, tragikomiczna, ciepła, ogólnie optymistyczna. Widzowie oglądający film nie będą mieli poczucia, że zmusza się ich do jakichś radykalnych postaw, ocen, rozliczeń. Będą mogli pozwolić sobie na własną interpretację. Leszek Wosiewicz, autor groteskowego "Kornblumenblau", ale i zabawnych, nostalgicznych "Kronik domowych" według własnego scenariusza, mówi: - Na początku byłem najeżony, bo nie cenię sobie seriali. Ale scenariusz zaskoczył mnie swoim ciepłem, dowcipem, autoironią. Zrozumiałem, że otrzymałem materiał, który ma masę zalet, i że warto go zrobić. Uważam, że jest to pierwszy od wielu lat pomysł na serial o charakterze uniwersalnym. Będzie go można sprzedać na całym świecie. Michał Kwieciński, szef Akson Studio, producent wykonawczy filmu, chce, aby role braci, właścicieli firmy i ich żon zagrali nieznani aktorzy. - Chcemy dać ogłoszenie w prasie, ogłosić przetarg na przeciętnego Polaka. To bardzo ważny, podsumowujący naszą historię serial o karierze na miarę Bliklego, możliwej dzięki aspiracjom i inteligencji jednostki - mówi Kwieciński. - Na taki serial może sobie pozwolić tylko telewizja publiczna. (fragment artykułu Katarzyny Bielas z "Gazety Wyborczej" 1999 nr 146 z 25.06).
Reżyserem serialu został Leszek Wosiewicz, mimo że do realizacji cykli telewizyjnych odnosił się dotychczas sceptycznie. "Przeprowadzki" ujęły go jednak ciepłem, łagodnym humorem i z lekka ironicznym dystansem do przedstawianych w nich zdarzeń. Serial Harasimowicza i Wosiewicza to oryginalnie ujęta saga rodzinna, odległa klimatem od brazylijskich czy wenezuelskich telenowel. Melodramatyczne efekty ustępują tu miejsca Hrabalowskiej i Munkowskiej z ducha refleksji nad tragikomizmem ludzkiej egzystencji. Akcja cyklu trwa równo sto lat. Od sylwestra 1900 do sylwestra 2000. Każdy z odcinków to odrębna fabularna całość, opowiadająca o jakiejś przeprowadzce i zagubionym podczas niej przedmiocie. Jedynym łącznikiem między poszczególnymi częściami jest rodzina Szczygłów, kierująca firmą, przewożącą dobytek ludzi zmieniających mieszkanie. Z woli scenarzysty w tle każdej z dwudziestu jeden opowieści rozgrywają się doniosłe wydarzenia historyczne. Nie pozostają one rzecz jasna bez wpływu na dzieje rodziny Szczygłów. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

KUFER LILIANNY (1)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2000. 12. 24
  • 51 min

Zbliża się koniec roku 2000, a zarazem XX wieku. W firmie "Szczygieł - Przeprowadzki. Rok zał. 1901" wybucha pożar. Stanisław Szczygieł, obecny właściciel przedsiębiorstwa, zostaje śmiertelnie ranny. Przed zgonem przekazuje synowi pilnie strzeżoną przez lata tajemnicę. W firmie znajduje się tajny magazyn zagubionych podczas przeprowadzek rzeczy. W ręce Bogusia Szczygła trafia pożółkła ze starości księga, w której opisane są losy tych przedmiotów. Chłopak zaczyna czytać. Pierwsza historia dotyczy "kufra Lilianny" i rozgrywa się w roku 1900 na warszawskim Powiślu. Bracia Mietek i Czesiek Szczygłowie zarabiają na życie wożąc gnój. Pewnego dnia spotykają piękną pannę, która postanowiła porzucić swą bogatą, bankierską rodzinę i poświęcić się walce o oswobodzenie proletariatu z pazernych rąk kapitalistów. Liliannę, która w swoim kufrze ukrywa rewolucyjną bibułę, ściga ochrana. Dziewczyna musi uciekać z kraju. Emigruje aż do Ameryki. W sylwestrową noc na peron odwozi ją zakochany Czesiek Szczygieł. Przypadek sprawia, że Lilianna odjeżdża bez kuferka, w którym znajduje się teraz tylko elegancka suknia i skromny zestaw niezbędnych do życia rzeczy. Zrozpaczony Czesiek nagle doznaje olśnienia. A może by tak zamiast gnoju wozić ludzi i ich dobytek? Pomysł przedni, tylko skąd wziąć pieniądze na rozkręcenie interesu? I wówczas, jeszcze tej samej nocy, spotyka niejaką Różę Żychniewicz, dzięki której jego życie całkowicie się odmieni. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

SZKLANA KULA RÓŻY (2)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2000
  • 55 min

Rok 1901. Czesiek zakochuje się w Róży, nie wiedząc, że durzy się w niej również jego brat Mietek. Obaj chłopcy obserwują dom, w którym mieszka dama ich serca. Wzbudzają jednak niepokój właściciela posesji, Ignacego Żychniewicza, który napuszcza na nich stójkowego. W rezultacie bracia lądują w cyrkule. Czesiek ze szklaną kulą ukochanej, Mietek z głęboką urazą do brata. Tymczasem charakterna Róża, na złość ojcu, ucieka z domu i zaczyna zamiast Szczygłów wywozić gnój z Powiśla. Pan Ignacy, przekonawszy się o sile uczucia córki, wykupuje chłopców z niewoli i - wprawdzie bez przekonania, ale zgadza się na mezalians Róży z prostym furmanem. W prezencie ślubnym ofiarowuje młodym pieniądze na założenie własnego interesu. W ten sposób wesele Róży i Cześka zbiega się z otwarciem firmy przewozowej "Szczygieł - przeprowadzki". Kolejnym radosnym wydarzeniem jest pojednanie braci. Mietek bowiem zjawia się na weselu i na znak zgody oddaje skradzioną bratu szklaną kulę Róży. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

SERWANTKA GENERAŁOWEJ (3)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2000
  • 53 min

Rok 1905. Po kolejnym nieudanym zamachu na generała - gubernatora jego żona ma dosyć życia w ciągłym zagrożeniu. Postanawia więc wrócić do Petersburga. Przeprowadzkę zleca firmie Szczygła. Niebawem dowiadują się o tym koła konspiracyjne. Do Cześka zgłasza się bojowiec, który zamierza zgładzić namiestnika, umieszczając w jego serwantce bombę. Szczygieł staje przed poważnym dylematem: dobro ojczyzny czy klienta, który mu zaufał. Mimo oporów Czesiek przyjmuje bojowca do pracy, by ułatwić mu umieszczenie śmiercionośnego ładunku. Tymczasem pozostali tragarze buntują się, widząc, że "nowy" wyraźnie i bezkarnie lekceważy swoje obowiązki. Niewygodną dla Cześka sytuację niespodziewanie rozwiązuje Róża. Znalazłszy bombę, zwraca ją bojowcom, oświadczając, że jej firma nie zajmuje się wysadzaniem klientów w powietrze. Nawet, jeśli stoją za tym wzniosłe pobudki patriotyczne. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

KANAPA DOKTORA REUTTA (4)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2000
  • 52 min

Rok 1914. W wyniku zamachu w Sarajewie wybucha I wojna światowa. Wzrastają nadzieje Polaków na odzyskanie niepodległości. W Warszawie mobilizacja idzie pełną parą. Mietek Szczygieł - wciąż zakochany w Róży, choć ożeniony z pracownicą firmy, Celiną - wstępuje do rosyjskiej armii i rusza na front. Tymczasem władze carskie zmuszają warszawiaków pochodzenia niemieckiego do opuszczenia miasta. Do firmy Cześka Szczygła zgłasza się Maciek Reutt, student medycyny, a zarazem syn znanego ordynatora Szpitala Ewangelickiego. Młodzian zamawia przeprowadzkę rodzinnego majątku do Niemiec. Zamówienie wiąże się z wielkim ryzykiem, gdyż jest równoznaczne z przekroczeniem linii frontu. Róża, która po długim oczekiwaniu niedawno zaszła w ciążę, chce odrzucić ofertę. Jednak, ku jej rozpaczy, Czesiek postanawia przeprowadzić Reuttów. Na granicy Królestwa stary ordynator dostaje ataku serca. Trzeba zrobić przystanek w pobliskiej szopie. Tymczasem ostrzał wokoło wzmaga się, a umierający Reutt nakazuje synowi wracać i walczyć o wolność Polski, gdyż to ona jest jego prawdziwą ojczyzną. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

RONDEL KUCHMISTRZA SOKOŁKA (5)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2000
  • 53 min

Rok 1918. Kończy się I wojna światowa, Polska odzyskuje niepodległość. Czesław wraca do domu. Tu czekają nań dwie nowiny, jedna dobra, druga zła. Pierwsza, że urodził mu się długo oczekiwany syn. Druga zaś, że Mieczysław zaginął bez wieści na froncie. Czesiek postanawia rozpocząć poszukiwania brata. Na razie musi na nowo rozkręcać interes. Liczne powroty warszawiaków napędzają koniunkturę na przeprowadzki. Firma kwitnie. Jednym z pierwszych klientów jest lwowski kuchmistrz Sokołek, który po powrocie z Syberii marzy o sprowadzeniu się do rodzinnego miasta, by zacząć tam nowe życie u boku Klary, sympatycznej starej panny. Czesiek, mimo ryzyka (o Lwów trwają właśnie walki), przyjmuje zlecenie. Niestety, wkrótce po wyruszeniu w drogę transport wpada w wir działań wojennych. Kto wie, jakby się skończyła przygoda z armią ukraińską, gdyby nie ugotowany przez Sokołka w rondelku smakowity barszcz ukraiński. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

NOCNIK PANNY AGATY TURSKIEJ (6)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2001
  • 52 min

Rok 1920. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Szczygieł zgłasza się na ochotnika do wojska polskiego. Dostaje rozkaz sformowania oddziału transportowego. Wojenna zawierucha rzuca Cześka i jego towarzyszy broni w pobliże Radzymina, a dokładnie do posesji państwa Kubiczów. Służąca Agata zakochuje się w Szczygle. Dziewczyna usługuje starej pani Kubicz, bez przerwy domagającej się "la tasse de nuit", czyli po prostu nocnika. Obowiązkowość Agaty przeradza się w heroizm, kiedy na posiadłość napadają bolszewicy. Nie waha się narazić życie, byle tylko uchronić nocnik od zguby. Na szczęście w sukurs służącej przychodzi polska konnica. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

NICZYJ PORTRET (7)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2001
  • 52 min

Rok 1926. Nadchodzi czas kryzysu. Zarówno w państwie, jak i w firmie i rodzinie Szczygłów. Celina, wciąż nie mogąc przeboleć straty męża, a teraz jeszcze przemijającej młodości, coraz częściej zagląda do kieliszka. Towarzysz wspólnych popijaw, malarz Kuśmider, właśnie kończy portret prezydenta Wojciechowskiego. Brakuje mu jednak pieniędzy na przewiezienie dzieła do gmachu Sejmu. Celina prosi Czesława o pomoc. Tymczasem w Warszawie wybuchają zamieszki. Celina, która jest świadkiem strzelaniny pomiędzy zwolennikami prezydenta i Józefa Piłsudskiego, doznaje szoku. Widząc jej stan, Czesław podejmuje się przetransportować portret "na krechę". Kuśmider, dowiedziawszy się, że wojska Piłsudskiego zyskują przewagę, szybko przemalowuje twarz Wojciechowskiego na oblicze marszałka. Frak, niestety, pozostawia nienaruszony i podczas transportu fałszerstwo wychodzi na jaw. Zdesperowany artysta w ostatniej chwili przerabia więc obraz na modłę kubistyczną. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

STEINWAY ORDYNATA (8)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2001
  • 53 min

Rok 1929. W firmie i rodzinie Szczygłów wszystko układa się znakomicie. Kiedy jedni się bogacą, inni muszą tracić. Do tych ostatnich należy książę Dowgiłło. Arytokrata wszakże nie poddaje się. Chcąc poprawić swoją sytuację finansową, planuje wielkie, lecz bardzo ryzykowne przedsięwzięcie. Zamierza uzyskać gwarancję zobowiązań finansowych, przyjmując kontrahenta w urządzonym z przepychem pałacyku w Alejach Ujazdowskich. Najpierw jednak musi przetransportować swój dobytek z majątku w Ośnieżu do stolicy. W tym celu prosi Szczygła o przeprowadzkę...na kredyt. Czesław godzi się, a ordynat - kiedy już urządza się w pałacyku - zaprasza go wraz z rodziną na wystawne przyjęcie z udziałem m.in. Hanki Ordonówny i Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego. Tak efektowna oprawa robi wrażenie na kontrahencie, w wyniku czego Dowgiłło zarabia okrągłe 150 tysięcy dolarów. Cóż z tego, skoro następnego dnia dochodzi do krachu na Wall Street i czek, który otrzymał książę, okazuje się bez wartości. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

SEJF 1-GO PUŁKU SZWOLEŻERÓW (9)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2001
  • 54 min

    Plenery: Warszawa (Powązki).

Rok 1939. Męska część rodziny Szczygłów zostaje powołana do wojska. Krzysztof do piechoty, Ryszard do marynarki, zaś Czesław i Wacław do pierwszego pułku szwoleżerów im. Józefa Piłsudskiego. Niestety, nie oznacza to bynajmniej spełnienia marzeń o ułańskim mundurze. Szczygłowie znani są jako świetni przewoźnicy i takąż funkcję otrzymują w wojsku. No bo kto lepiej nadaje się do przetransportowania pułkowego sejfu? Do plutonu transportowego zgłasza się na ochotnika niejaki Holtz. Od samego początku budzi nieufność Czesława. Nie bez powodu. Wkrótce okazuje się, że Holtz to w cywilu król warszawskich kasiarzy, który zamierza wykraść z sejfu sztaby złota. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

SZAFA BRYGADIERA ABRAMKA (10)

  • Odcinek serialu
  • Rok produkcji:
    2001
  • 52 min

Rok 1941. Choć wokół szaleje hitlerowski terror, firma Szczygła jakoś funkcjonuje. Niedaleko jej siedziby staje mur getta. To zły znak dla Abrahama Rozenberga, silnego jak tur i niezwykle sympatycznego brygadiera z firmy Cześka. Szczygieł nie potrafi rozstać się ze swym długoletnim, lojalnym pracownikiem. Postanawia go ukrywać, ale pada ofiarą donosu szmalcownika. Czesław trafia na Szucha. Ma jednak wyjątkowe szczęście. Jednym z przesłuchujących go gestapowców okazuje się sturmfuhrer Reutt, krewny pewnego doktora, któremu niegdyś Szczygieł ocalił majątek. Dzięki interwencji Reutta Czesław wychodzi na wolność pod pretekstem samodzielnego odnalezienia Abramka. Gdy Szczygieł spotyka przyjaciela, na jego usilną prośbę pomaga mu przeprowadzić się do getta, gdzie znajduje się rodzina Rozenberga. Sam niesie szafę Abramka na plecach. Tuż po przekroczeniu muru strażnik wypędza Cześka razem z meblem na aryjską stronę. Szczygieł nie zdaje sobie sprawy, że w szafie ukrywa się żydowskie dziecko. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.09.04 01:45:28
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl