Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

TO JA, ZŁODZIEJ

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2000. 06. 16
  • Barwny (negatyw: Kodak), Dźwięk: Dolby Stereo. 96 min

    Okres zdjęciowy: 12 sierpnia -22 września 1999.
    Plenery: Warszawa i okolice.

Ani sława, ani majątek, ani nawet uznanie w świecie nie zapewnia satysfakcji i szczęścia w życiu. Od pewnego czasu Seweryn, wzięty kompozytor, doświadczał tego na własnej osobie. Kłótnia z byłą kochanką, kłótnia z zazdrosną żoną, atmosfera wiecznego małżeńskiego (i pozamałżeńskiego) niezrozumienia.
Nic dziwnego, że w takiej sytuacji Seweryn nie mógł zauważyć, że od wielu dni bezszelestnie i precyzyjnie śledzi go auto z dwójką mężczyzn "od Maksa". Gomez i Cygan gwarantują, że jego piękny jaguar nie ma żadnych szans. Już wkrótce znajdzie się w "dziupli" gangu. To są spece od takiej roboty, a Maks nie toleruje fuszerki.
A jednak zdarzyło się. Nie za sprawą policji czy groźnej konkurencji, ale szesnastoletniego chłopca, któremu pomógł przypadek i przysłowiowy łut szczęścia. Tym razem łupem Jaja staje się nie kolejne radio, ale najnowszy model jaguara, razem z nutami ukończonego utworu. Taki "sukces" przerósł oczekiwania zarówno Jaja, jak i jego jedenastoletniego przyjaciela, wiernie towarzyszącego mu w "radiowych" eskapadach.
Wraz z kradzieżą jaguara życie Jaja niespodziewanie się komplikuje. Zauroczony urodą i klasą Julii, córki Seweryna, a także pięknem skomponowanej przez niego muzyki, chłopak zawaha się, nim przekaże gangowi swój cenny wkup.
A może to, co wydaje się zaprzepaszczeniem życiowej szansy jest właśnie skorzystaniem z niej? Jajo, który za wcześnie nauczył się żyć na własny rachunek zrozumie niespodziewanie, że nie jest sam. Ma przecież swojego dziwnego anioła stróża. Wyskocz - były bokser, obecnie właściciel warsztatu samochodowego ofiaruje chłopcu nie tylko schronienie po ucieczce z nieprzyjaznego domu, ale także - co ważniejsze - prawdziwą męską przyjaźń. Na swój brutalny, a jednocześnie czuły sposób stara się wyznaczyć chłopakowi właściwą drogą, z dala od Maksa, "koksu" i bandziorów. W groźnym momencie rozprawy z samochodową mafią podejmie w jego obronie największe ryzyko.
Prawdziwym zwycięzcą w walce o duszę chłopaka jest Babcia. To u niej, na przedmieściach, w rozwalającej się stodole przechowuje Jajo cud auto. Wnuczek, który zwyczajowo pojawia się by posprzątać, drewna narąbać, dołożyć do skarbonki część utargu na radiach, poznaje jej największe marzenie: zanim nadejdzie zima, zanim zabierze ją rychła śmierć, jeszcze raz pojechać do kościoła. Zaskoczony sobą samym Jajo zdecyduje się na ryzyko, aby ukradzionym jaguarem z fasonem zawieźć Babcię wprost pod schody najokazalszej w mieście katedry.

Film powstał na podstawie scenariusza Piotra Wereśniaka "Zanim przyjdzie zima", który w 1995 roku zdobył główną nagrodę w konkursie Filmnetu. Tym sukcesem Wereśniak, wtedy był jeszcze studentem, zwrócił na siebie uwagę po raz pierwszy. Scenariusz początkowo pomyślany był jako podstawa godzinnego filmu telewizyjnego. Jacek Bromski najpierw miał go produkować, potem reżyserować. Producentem miała być telewizja Filmnet, która jednak wkrótce została wchłonięta przez Canal+. Prawa do tekstu pozostały w gestii południowoafrykańskiej firmy M-Net. Po kilku latach projekt wrócił do Polski, do Studia Filmowego "Oko". To właśnie "Oko" zaproponowało Bromskiemu zrobienie filmu. Bromski wspomina: "Kiedy po latach, za namową Tadeusza Chmielewskiego przeczytałem go (scenariusz - przyp. red.) na nowo, postanowiłem opowiedzieć tę historię inaczej i w sposobie opowiadania zobaczyłem szansę na film formalnie inny niż te, które robiłem do tej pory. A to dla reżysera jest zawsze perspektywa bardzo kusząca".
Po sukcesie "U Pana Boga za piecem" mówiono, że Jacek Bromski najlepiej czuje się w komedii. Film "To ja złodziej" nie jest jednak komedią w pełnym tego słowa znaczeniu. Chociaż nie brakuje w nim charakterystycznego dla Bromskiego humoru, film traktuje o rzeczach poważnych: o nastolatkach z rozbitych, patologicznych rodzin, którzy samodzielnie zadecydować muszą, czy ich dorosłe życie musi wiązać się z notorycznym łamaniem prawa, czy też dana im będzie szansa wyjścia na prostą. Sam reżyser pytany o to, jaki będzie jego film: smutny, czy śmieszny odpowiedział: "Trudno mi określić jego gatunek, ale gdybym został zmuszony do tego na torturach, to pewnie wykrztusił bym z siebie określenie w rodzaju 'poważna komedia dygresyjna'. Kiedy moja żona opowiada jakąś historię, która normalnie daje się opowiedzieć w dziesięć minut, zajmuje jej to zwykle około pół godziny, albo i dłużej. Tyle po drodze pojawia się dygresji i wątków ubocznych, z których jednak każdy ma swój ciężar, a przynajmniej puentę. Pozazdrościłem jej tej zdolności i pomyślałem, że dałoby się w ten sposób nakręcić film".

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2001
    Jacek Bromski
    Kalifornia (Wine Country Film Festival) nagroda w kategorii: najlepszy scenariusz w konkursie międzynarodowym
  • 2001
    Jan Urbański
    Kalifornia (Wine Country Film Festival) nagroda w kategorii: najlepszy aktor w konkursie międzynarodowym
  • 2001
    Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Główna "Złote Ombu"
  • 2001
    Jacek Bromski
    Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za scenariusz
  • 2001
    Krystyna Feldman
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rok 2000
  • 2001
    Janusz Gajos
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola męska za rok 2000
  • 2001
    Jadwiga Zajiček
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepszy montaż; za rok 2000
  • 2001
    Jan Urbański
    Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza "Ale Kino!")-Nagroda Jury Dziecięcego "Marcinek" wyróżnienie
  • 2001
    Henri Seroka
    Warszawa (TP SA Music and Film Festival)-"Philip Award" w kategorii: muzyka oryginalna w polskim filmie
  • 2001
    Jan Urbański
    Warszawa (Multimedia International Film Festival) nagroda dla najlepszego aktora w kategorii: powyżej 15 lat
© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor