Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WESELE

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2004
  • Premiera:
    2004. 10. 15
  • Barwny (negatyw: Kodak). Dźwiek: Dolby Digital EX, 101 min.

    Okres zdjęciowy: 18 czerwca - 29 lipca 2003.
    Plenery: Gościeńczyce, Grójec.

Wnikliwy, gorzko-ironiczny portret polskiego społeczeństwa, demaskatorska krytyka różnych grup społecznych, które spotykają się na wiejskim weselu. Bo też takie wesele to wydarzenie przede wszystkim społeczne, ujawniające różne postawy, ambicje, interesy. Nie młoda para jest tam najważniejsza ani jej uczucie. Znacznie istotniejsze okazuje się dążenie do tego, by "się postawić", pokazać, zakłuć sąsiadów w oczy swoją pozycją i bogactwem. W trakcie zabawy wychodzą też na jaw skrywane rodzinne grzeszki, niskie pobudki, sknerstwo, egoizm, chciwość, obłuda. Lejący się strumieniami alkohol odziera z masek, obnaża prawdziwą naturę: eleganccy goście stają się coraz bardziej prostaccy, pazerni, pozbawieni zasad. "Królewski szczep piastowy", który pod koniec wesela pijackimi głosami ryczy wspólnie "Rotę", budzi przed wszystkim zażenowanie i wstyd. Ale "to Polska właśnie". Nieuniknione odwołania do "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego służą głównie pokazaniu, że po stu latach w sumie niewiele zmieniło się w społecznym pejzażu.
Walory filmu doceniło jury FPFF w Gdyni w 2004 r., gdzie "Wesele" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury, nagrodą za pierwszoplanową rolę męską (dla Mariana Dziędziela), Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Nagrodą Prezesa Zarządu TVP, a także Wyróżnieniem Specjalnym Jury na MFF w Karlovych Varach.
Wiesław Wojnar, bogaty ogrodnik z podkarpackiej wsi, wydaje za mąż jedyną córkę, Kasię. Dziewczyna piękna, już z miastową ogładą, studentka, wychodzi za Janusza, chłopaka z tej samej wsi, który od dawna się w niej podkochiwał. Zerwali, gdy Kasia wyjechała do miasta, by się kształcić. Teraz wróciła, ale po obojgu młodych nie widać wielkiej miłości. Któż by jednak na to zważał? Dla Wojnara najważniejsze, żeby wesele wypadło jak najokazalej, ale też jak najtaniej. Dlatego wódkę sprowadzono ze Słowacji, kiełbasa jest drugiej świeżości. Wojnar próbuje też zaoszczędzić na muzykach przygrywających gościom, ale zespół się buntuje: nie będzie grał, jeśli Wojnar nie zapłaci im z góry. Dopłaty domaga się też kucharka, strażacy wynajmujący remizę itd. Ale Wojnarowie najbardziej martwią się, że nie zjawia się szwagier księdza proboszcza, który miał dostarczyć młodym prezent ślubny: sprowadzone specjalnie z Niemiec piękne audi. Gdy wreszcie auto przywozi inny, obcy mężczyzna, zaczynają się nowe kłopoty. Dostawca samochodu domaga się bowiem w rozliczeniu oprócz pieniędzy także obiecanych dwóch hektarów ziemi przy głównej drodze. Ziemia ta nie należy jednak do Wojnara, ale do jego teścia, a ten uparł się, że jej nie sprzeda. Wojnar oferuje przybyszowi inny kawałek gruntu, nawet większy i lepszej jakości, lecz ten twardo obstaje przy wcześniej wybranym. Wojnar miota się między coraz ostrzej rozmawiającym z nim kontrahentem a upartym teściem, nie mogąc nic wskórać. Dopiero gdy dostawca auta daje próbkę swoich gangsterskich metod działania, Wojnar decyduje się uzyskać od teścia zgodę choćby siłą. Pech jednak chce, że zdenerwowany staruszek dostaje zawału i umiera. Jego zgodę trzeba sfałszować, a nie ma nic za darmo. Tymczasem Kasia rozpoznaje w chłopaku filmującym wesele kamerą wideo swojego dawnego ukochanego. Odżywa tłumione uczucie, zwłaszcza że jednocześnie wychodzą na jaw prawdziwe intencje pana młodego. Wokół srebrnego audi narasta coraz więcej problemów, chwila słabości Wojnara wywołuje kryzys małżeński, a koszty wesela rosną wprost lawinowo. Precyzyjny scenariusz całej uroczystości wali się w gruzy. [TVP]

ZWIASTUN
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2004
    Locarno (MFF)-wyróżnienie jury młodzieżowego
  • 2004
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Nagroda Specjalna Jury
  • 2004
    Marian Dziędziel
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-Nagroda za pierwszoplanową rolę męską
  • 2004
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich za twórcze przedstawienie współczesności
  • 2004
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej
  • 2004
    Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych; od roku 2012 Gdynia Film Festival)-nagroda Rady Programowej TVP
  • 2004
    Wojciech Smarzowski
    Warszawa (Warszawski Festiwal Filmowy)-nagroda HBO za scenariusz
  • 2004
    Cottbus (Festiwal Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego)-Wyróżnienie
  • 2005
    Wojciech Smarzowski
    Paszport "Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika "Polityka")-Nagroda w kategorii: film "za mistrzowską reżyserię oraz bezkompromisowość w portretowaniu brzydszej twarzy naszej codzienności"; za rok 2004
  • 2005
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy film za rok 2004
  • 2005
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda Publiczności za rok 2004
  • 2005
    Wojciech Smarzowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza reżyseria za rok 2004
  • 2005
    Wojciech Smarzowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepszy scenariusz za rok 2004
  • 2005
    Tymon Tymański
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza muzyka za rok 2004
  • 2005
    Marian Dziędziel
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola męska za rok 2004
  • 2005
    Iwona Bielska
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rok 2004
  • 2005
    Barbara Ostapowicz
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsza scenografia; za rok 2004
  • 2005
    Magdalena Maciejewska
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsze kostiumy; za rok 2004
  • 2005
    Paweł Laskowski
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepszy montaż; za rok 2004
  • 2005
    Arkadiusz Jakubik
    Orzeł (Polska Nagroda Filmowa)-Nominacja w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska; za rok 2004
  • 2005
    Tymon Tymański
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film") dla autora najlepszej muzyki filmowej; za rok 2004
  • 2005
    Karlovy Vary (MFF)-Wyróżnienie Specjalne Jury Konkursu "East od The West"
  • 2005
    Toruń (Festiwal Filmowy i Artystyczny "Lato Filmów")-Wyróżnienie w Konkursie na Film z Najlepszym Scenariuszem
  • 2005
    Toruń (Festiwal Filmowy i Artystyczny "Lato Filmów")-Nagroda Dziennikarzy
  • 2005
    Lubomierz (Ogólnopolski Festiwal Filmów Komediowych)-Złoty Granat
© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman