Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ŚCIANA EMOCJI

1960-1961
Stefan Szlachtycz

Dokumentalny zapis występu dwóch kaskaderów motocyklowych jeżdżących na oczach widzów w tzw. beczce śmierci.

Jazda w beczce śmierci to dyscyplina z pogranicza sportu i sztuki cyrkowej, która narodziła się w początkach XX wieku w Stanach Zjednoczonych, ale popularność uzyskała w latach 20. Rozpowszechniła w Europie w kolejnej dekadzie. Jej narodziny związane były z gwałtownym rozwojem architektury i przeniesieniem części sportów motocyklowych do motodromów. Ogromne emocje w widzach budziła wyjątkowo niebezpieczna jazda po platformach ustawionych pod kątem od 70 stopni od powierzchni podłogi. Niekiedy towarzyszyły jej akrobacje. Niektórzy motocykliści dla urozmaicenia widowiska umieszczali w bocznych koszach zwierzęta od owiec po lwy. Atrakcja ta stała się popularna w Polsce na przełomie lat 60. i 70. Wówczas jej niekwestionowanymi mistrzami była rodzina Maćkowiaków.

Dla początkującego reżysera, Stefana Szlachtycza, i operatora, Andrzeja Kostenki, sfilmowanie występów motocyklistów stanowiło niezwykłe wyzwanie techniczne i artystyczne. Dało możliwość eksperymentowania, którego celem zasadniczym było oddanie emocji towarzyszących występowi. Twórcy przyglądają się popisom "kosmonautów sportu motorowego", Bogdana Jaświłko i Zdzisława Rosołowskiego. Kamera nieustannie zmienia punkty widzenia. Jest wśród widzów na koronie "beczki śmierci". Ukazuje napięcie na ich twarzach. Kostenko filmuje ruch motocyklistów ze środka budowli. W obu przepadkach wykonuje szwenki, które wzmacniają ruch wewnętrzkadrowy. Kilkukrotnie kamera ukazuje w bardzo bliskich planach twarze Jaświłki i Rosołowskiego. Ruch motocykli wprawia aparat w lekkie wibracje. Jeden z akrobatów wykonuje numer z zasłoniętymi oczyma - przez chwilę przysłonięty zostaje również obiektyw. To właśnie próby subiektywizacji są największą siłą etiudy. Dzięki nim udaje się wywołać tytułowe emocje. Współtworzy je dźwięk: warkot motorów, głos komentatora oraz pojawiająca się w kluczowym momencie występu muzyka jazzowa.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2021 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski