Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SŁOWO HONORU

1953
Kazimierz Kuc

Kilkuletni chłopak wchodzi do parku, gdzie spotyka grupę biegających dzieci. Jej lider przedstawia się jako generał Rokossowski i proponuje wspólną zabawę w wojnę. Dzieci spotykają w parku młodego górala i z fascynacją przysłuchują się jego grze na flecie. Gdy wstaje z ławki, wszyscy ruszają za nim. Tymczasem nowy kolega w ramach zabawy wciąż pilnuje "składu amunicji". Nie opuszcza swego stanowiska, nawet gdy zapada zmierzch, ponieważ dał "generałowi" słowo honoru.

Kazimierz Kutz zdaje do Szkoły Filmowej w roku 1949, gdy właśnie zaczyna się epoka socrealizmu w kinie. Jako student jest ambitny i niezwykle pracowity. Wielkim autorytetem dla niego staje się Antoni Bohdziewicz: "Miał wiedzę i świadomość, a co najważniejsze, był urodzonym nauczycielem, więc całą tę swoją wiedzę w sposób ostentacyjny i wolny nam przekazywał. Uczył postawy, sam był odważny i za to cierpiał. To on nauczył mnie niezłomności, tego, że reżyseria jest zawodem poważnym, że trzeba się w nim utrzymać i nie dać rozdeptać". Szybko zyskuje uznanie wśród wykładowców i zostaje asystentem prof. Reginy Dreyerowej na zajęciach z dramaturgii filmowej oraz prof. Aleksandra Jackiewicza na zajęciach z literatury. Ceni Chaplina za łączenie patosu z groteską, Eisensteina za rozmach i umiejętność tworzenia epickich pejzaży, Bressona za minimalizm. W Słowie honoru chyba najbardziej wyczuwa się Chaplinowskiego ducha.

Czwartoroczna etiuda Kutza powstaje jeszcze w dobie socrealizmu, ale nie ma żadnych cech siermiężnego kina propagandowego. To lekka opowieść z dziecięcymi bohaterami w rolach głównych. Humor umiejętnie wydobywany przy pomocy muzyki, ujawnia się już w napisach początkowych do filmu. Poszczególne plansze przypominają kartki z uczniowskiego zeszytu z rysunkami i z dziecięcą ręką wykaligrafowanymi napisami. Na jednej z nich czytamy: "Reżyseria: Kazimierz Kuc. Klasa IV".

Z pewnością doświadczenie reżyserowania dziecięcych aktorów wyniesione z planu tego filmowego drobiazgu przydało się Kutzowi wielokrotnie podczas pracy nad filmami pełnometrażowymi. Osiem lat po nakręceniu Słowa honoru powstaje jedno z najważniejszych dzieł szkoły polskiej - Ludzie z pociągu. Kutz odmalowuje w nim panoramę polskiego społeczeństwa czasów okupacji. Sprawdzianem kondycji moralnej ludzi czekających na prowincjonalnej stacji kolejowej jest stosunek do dziecka - małej żydowskiej dziewczynki, która ukrywa się na aryjskiej stronie. Wątek tej bohaterki Kutz czyni osią całej opowieści.

W Słowie honoru reżyser dotyka tematyki wojennej pośrednio. Wojna funkcjonuje już tylko w dziecięcy zabawach. Pamięć o niej jest jednak żywa, przy czym jest to pamięć w wariancie zdecydowanie bohaterskim. W późniejszych filmach Kutza jej obraz nigdy nie będzie już taki jednoznaczny.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.