Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FODELSEDAG

2010
Jenifer Malmqvist

Sara i Katarina kochają się. Z pozoru obie kobiety są szczęśliwe, żyją w harmonii. W otwierającej etiudę scenie widzimy dwie dojrzałe kobiety w łóżku. Przytulają się, uśmiechają do siebie. Pokój tonie w jasnym świetle poranka. Sara okazuje szczególną czułość ukochanej - tego dnia przypadają bowiem jej urodziny. Przygotowuje dla niej prezent-niespodziankę.

Wychowują wspólnie córkę Sary z poprzedniego związku, Johannę. Przyjaźnią się z Fredrikiem, który uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach w ich wspólnym życiu, w rodzinnych uroczystościach, niekiedy pomaga kobietom. Marzą, by i Katarina doświadczyła macierzyństwa. Na tym sielskim obrazie od początku dostrzegalna jest jednak pewna rysa, emocjonalne napięcie obserwowane choćby w sposobie przyjmowania pieszczot. Coś już się wydarzyło, o czym nie wie ani Sara, ani widz. Napięcie między kobietami narasta, gdy zmienia się rola jedynego mężczyzny w ich obecnym życiu. Fredrik ma zostać ojcem dziecka. Kiedy jednak zamiast planowanej inseminacji, dochodzi do zbliżenia pomiędzy Fredrikiem a Katariną, Sara przeżywa frustrację, czuje się odrzucona. Zdrada zaczyna ciążyć obu kobietom.

Jenifer Malmqvist opowiada o tym istotnym epizodzie z życia bohaterek w sposób subtelny. Słowa, dialog nie jest w Urodzinach głównym źródłem wiedzy o bohaterach. O ich stanach emocjonalnych, zmianach w relacjach dowiadujemy się więcej z drobnych gestów i spojrzeń. Bohaterki prowadzą złożoną i destrukcyjną grę, do której motywuje je zazdrość i wściekłość. W szkicowanym delikatną kreską świecie przedstawionym szczególnego znaczenia nabierają przedmioty: tort, łódka zbudowana przez Sarę dla Katariny, strzykawki, które miały służyć do sztucznego zapłodnienia i których przygotowanie świadczyło, że obie kobiety czekają na dziecko. Nagle stają się one znakiem zdrady i zawodu, a w końcu częścią ozdoby ogrodowej przygotowanej przez Johannę. By mogło dojść do ukojenia bólu obu kobiet - wyrzutów sumienia i żalu - musi nastąpić oczyszczenie. Jego filmowym ekwiwalentem okazuje się motyw wody: morza i ulewnego deszczu. Sara i Katarina znów zbliżą się do siebie. Tytułowe urodziny odsyłają więc nie tylko do jubleuszu Katariny, ale i do odrodzenia ich związku, a w końcu do narodzin dziecka. Okażą sobie uczucie, ale na pierwszym planie w kadrze ukazującym ich pocałunek pozostaną pomalowane przez Johannę strzykawki. Malmqvist nie koncentruje się w swej etiudzie na problemie orientacji seksualnej bohaterek, choć jest ona jedną z przyczyn zdarzeń. Tematem filmu zdaje się być przede wszystkim chwiejna równowaga, na którą skazany jest człowiek żyjący w bliskiej relacji z drugim.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.