Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ULEWA

2005
Yori Fabian

Ulewa to subtelna historia przyjaźni, uczucia, które rodzi się gwałtownie i równie szybko umiera. Film został zainspirowany opowiadaniem Hwang Sunwona Sonagi z roku 1959.
Etiudę otwierają utrzymane w niebieskawej tonacji ujęcia górskiego potoku, wodospadu, śliskich omszałych kamieni. Chłopiec przeskakuje rwący strumień lodowatej wody. W pobliżu dziewczynka w tym samym potoku zanurza ręce. Czuje, że jest podglądana, ale nie udaje jej się dostrzec chłopca. On tymczasem wraca do domu i pomaga ojcu w warsztacie stolarskim. Gdy gra z kolegami w piłkę, znów widzi tę samą dziewczynkę. Chłopiec przystaje i przygląda się jej. Wraca nad potok i tym razem on zanurza dłoń w wodzie. Kiedy spostrzega dziewczynkę, natychmiast niezdarnie ucieka, potykając się o kamienie. W końcu jednak jej uśmiech go ośmiela. Spędzają wspólnie popołudnie, biegając, bawiąc się. Ona coraz intensywniej kaszle, on zaczyna się niepokoić. Nagle spada rzęsisty deszcz. Oboje chronią się pod dachem stodoły. O zmierzchu chłopiec zanosi wyczerpaną i gorączkującą dziewczynkę do domu. Gdy trzeci raz pojawia się nad potokiem, nie znajduje niedawnej towarzyszki zabaw. Jego przyjaciółka jest chora. Do jej domu przychodzi lekarz, a ojciec chłopca zbija małą trumnę. Bohater ucieka do miejsc, w których spędzili chwile radości.

W krótkiej i bezpretensjonalnej fabule Yori Fabian zdaje się ujmować porządek ludzkiego życia, zamykając go w metaforycznym przedziale czasu od świtu do zmierzchu. Tworzy symboliczną historię związku dwojga ludzi. Zapisuje moment poznawania się, przełamywania nieśmiałości, rodzenia uczucia - pierwszej wymiany spojrzeń, krótkich chwil radości, a potem długich minut narastającego strachu, w końcu następuje przejmująco smutne rozstanie.

Momentem kulminacyjnym Ulewy jest pojawienie się deszczu. Podobnie jak w pierwowzorze literackim, pełni on w filmie Fabiana funkcję symboliczną. W Ulewie wydobyte zostają ambiwalentne znaczenia tego symbolu. Woda pojawia się w niej zarówno w postaci deszczu, jak i płynącego strumienia. Jest źródłem życia, znakiem odrodzenia, ale i zapowiada przemijanie i śmierć. Przynosi bohaterce śmiertelną chorobę. By podkreślić owo negatywne nacechowane symbolu, twórca dwukrotnie eksponuje detal dłoni bohaterów zanurzonych w rwącym strumieniu. Ich losy zostały połączone, ale bliskość ta od początku naznaczona jest przemijaniem. Symbolika wody oraz współbrzmiąca z nią niebieska tonacja kolorystyczna nadają baśniowej niemal opowieści charakter melancholijny - naznaczają łagodnym smutkiem, skłaniającym do refleksji nad porządkiem rzeczywistości.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski