Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SZEPTY WIATRU

1995
Franco De Pena

Część pierwsza: Wenezuelskie Andy. Starszy mężczyzna, Saturnino, przemierza górskie ścieżki wraz ze swym osłem. Zajmują się przewożeniem towarów przez tereny niedostępne dla innych środków transportu. Saturnino i Turmero żyją blisko siebie, spędzając razem wiele godzin każdego dnia. Stosunek człowieka do zwierzęcia jest jednak ambiwalentny - rozpięty pomiędzy gniewem na upartego osła a miłością do niego. Część druga: Stara kobieta codziennie rozstawia talerze i przygotowuje posiłek dla dwóch osób. Tymczasem od czternastu lat, od chwili śmierci męża żyje samotnie. Wciąż jednak oczekuje spotkania z bliskim jej człowiekiem.

Status rodzajowy filmu nie jest oczywisty. Jest katalogowany jako film fabularny, ale na licznych festiwalach przyznawano mu nagrody raz jako filmowi fabularnemu (Festiwal Filmowy w Hawanie w 1996 roku), innym razem jako filmowi dokumentalnemu (Festiwal Filmowy w Montecatini w 1996 roku). Intrygująca niejasność jest konsekwencją wybranej przez Franco de Penę konwencji. Film rozpoczyna się od ujęć stricte dokumentalnych, choć w sposobie kadrowania i przetwarzania obrazu wyczuwa się silny element kreacji. Panorama zakończona jazdą kamery w głąb rozpoczyna się od kadru wypełnionego niebieskawą mgłą. Po chwili rozpoznajemy rozpięte wysoko kable wysokiego napięcia, słupy i wreszcie przed naszymi oczami odsłania się industrialny krajobraz. Saturnino ładuje worki na swego osła. Odtąd kamera będzie podążała tuż za bohaterem lub ukazywała jego twarz w bliskich planach. Przyglądamy się każdej zmarszczce bohatera, zmianom nastroju odmalowującym się na jego zmęczonym obliczu. Również w drugiej części dominowały będą bliskie plany, z rzadka przecinane odległymi ujęciami surowego pejzażu. W ukazanym w filmie świecie człowiek żyje w pełnej symbiozie z przyrodą, z wiatrem i deszczem. Wędrówka tragarza z osłem sfilmowana została w długich ujęciach. Podobnie zrealizowano sceny z udziałem kobiety. W dużym zbliżeniu widzimy fragmenty jej ogorzałej od wiatru i pomarszczonej skóry na rękach, na stopach, na twarzy. Obserwujemy jej codzienne, zwykle czynności. Ruchliwa kamera omiata wnętrze domu i wyławia z niego detale - drobne przedmioty (naczynia, figurę Matki Boskiej, garnitur męża zawieszony na ścianie). Obie opowieści przepełnia poczucie osamotnienia i zbliżającej się śmierci bohaterów, której symbolem w Turmero jest śmierć ukochanego osła, w Był wiatr pełzający między nagrobkami i zbliżający się do domu kobiety wąż.

Subtelna muzyka o zmiennym natężeniu, przesycone niebieskimi odcieniami lub głęboką zielenią kadry oraz archaizowane napisy początkowe i końcowe, wpisują obie historie w ramy paraboli: "Turmero i ja. O tym jak miłość starego Saturnino do swego osła Turmero, zmieniła się w miraż chmur", "Dla tych, którzy wierzą w niemożliwe". Szepty wiatru to przypowieść o samotności, starości i umieraniu, ale końcowe ujęcie rozświetlonych ciepłym, słonecznym wiatrem chmur, dostarcza łagodnego pocieszenia, przywraca nadzieję.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.