Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

RONDO

1958
Janusz Majewski

Rondo z roku 1958 - absolutoryjna etiuda fabularna Janusza Majewskiego: pokaz reżyserskiej wyobraźni, obraz świata wykrzywionego groteską i doprawionego poczuciem humoru, plus pamiętne role Sławomira Mrożka (wtedy dopiero u progu pisarskiej kariery) i Stefana Szlachtycza (który ponad pięćdziesiąt lat później zrealizuje dokument Sen jest życiem, poświęcony… Januszowi Majewskiemu).

Streszczenie fabuły mogłoby wyglądać tak: klient (Mrożek) eleganckiej restauracji (w rzeczywistości - sala Malinowa łódzkiego Grand Hotelu) nie może doprosić się, by podszedł do niego kelner (Szlachtycz). Dochodzi nawet do pościgu za opornym garsonem, który po wielu perypetiach (rozgrywających się choćby w brzozowym lasku) wraca do swego miejsca pracy i z wielkim oddaniem obsługuje nareszcie zadowolonego gościa. Ten jednak - gdy uświadamia sobie na głos konieczność zapłaty - pozbawia kelnera życia.

"Kiedy dzisiaj - pisze Janusz Majewski - staram się odtworzyć moje myślenie przy konstruowaniu scenariusza i poszukiwaniu stylu dla Ronda, dochodzę do wniosku, że chciałem z jednej strony stworzyć coś nowego, własnego, niczego nienaśladującego, z drugiej wtłoczyć tam jakieś reminiscencje lektur, strzępki mitów i motywów literackich, posłużyć się tworzywem pochodzącym raczej z kultury niż z natury" [J. Majewski, Retrospektywka, Warszawa 2001, s. 174]. Ta ostatnia, rodem z pism Jana Jakuba Rousseau, poddana jest zresztą w etiudzie nieco prześmiewczej krytyce: oto gdy ujarzmiony kelner (którego wcześniej siłą trzeba było sprowadzać z wierzchołka drzewa) jedzie na wozie z przemawiającym mu do rozsądku gościem z restauracji, słyszy od niego: "Ucieczka do natury (…) możesz mi wierzyć - nic ci nie pomoże". Tak samo bezowocna okazuje się próba Sterne'owskiej "podróży sentymentalnej", wspomnianej przez uciekiniera po wywleczeniu go z pociągu. Jakże literacko - ale i antycypacyjnie: Tango Mrożka to przecież dopiero rok 1964 - przedstawia się scena wspólnego tańca bohaterów (przygrywa kameralny zespół, składający się wyłącznie ze starych kobiet…). Podobnych perełek - także realizacyjnych - kryje w sobie Rondo znacznie więcej (choćby ta jazda kamery nad sztućcami, które układają się w strzałkę, wskazującą miejsce zbrodni).

W podsumowaniu - raz jeszcze reżyser: "Kiedy (…) zwiedzałem w 1977 roku wydział filmowy UCLA (kalifornijski uniwersytet stanowy w Los Angeles), sympatyczny archiwista tamtejszej filmoteki pokazał mi pudełko z kopią Ronda i powiedział: - To jest już trzecia nasza kopia, a i ta już prawie do końca zjechana. Mamy twój film już od blisko dwudziestu lat i wciąż nowe roczniki studentów oglądają go w kółko. Ja nie wiem, co oni w tym widzą… - zakończył typowo anglosaskim żartem na pograniczu arogancji, jakby wiedział, że jest to w moim guście" [J. Majewski, Retrospektywka, Warszawa 2001, s. 173].

Piotr Pławuszewski
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman