Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PILOT STATION

1965
Marek Piestrak

W czterominutowej etiudzie dokumentalnej Marek Piestrak opowiada o pracy dyspozytora portu w Gdyni. Otwierają ją ujęcia ukazujące port i wchodzące doń statki. Zza kadru słyszymy głos pilota, domagającego się bliższych danych o statku na redzie. Jego rozmowami z innymi pracownikami portu wypełniona jest ścieżka dźwiękowa filmu. Przez radiotelefon bohater łączy się z niewielkimi jednostkami pilotującymi statki zawijające do Gdyni. Tuż po napisach początkowych umieszczone zostały ujęcia ukazujące dyspozytora. Przez moment rzeczywistość pokazywana jest z jego perspektywy. Po chwili jednak autor wyrusza, by zaprezentować widzom pracę jednostek pilotujących. Na koniec znów wraca do dyspozytorni.

Etiuda zrealizowana została w charakterystycznej dla polskiego kina faktów lat 60. stylistyce dokumentu obserwacyjnego. Piestrak oddaje nieustanne napięcie towarzyszące pracy dyspozytora za pomocą dźwięku i krótkich ujęć z jego punktu widzenia i z wody. Etiuda wpisuje się w nurt filmów opisujących pracę przedstawicieli różnych zawodów, który reprezentował między innymi jeden z opiekunów artystycznych etiudy -Kazimierz Karabasz. Jego Węzeł o stacji kolejowej w Tarnowskich Górach z roku 1961 był z pewnością dla adepta reżyserii niedoścignionym wzorem. Piestrak wybrał jednak inne miejsce - port morski, co z pewnością podyktowane było wiedzą na temat pracy ludzi morza. Piestrak był już bowiem wówczas absolwentem Wydziału Budownictwa Politechniki Gdańskiej. Port morski, podobnie jak duży węzeł kolejowy, dawał szansę na uchwycenie naturalnej dramaturgii zdarzeń, na nakręcenie bohaterów tak zaangażowanych w swoje zajęcia, że nie zwracających uwagi na obecność kamery.

Pilot station to film wyjątkowy w dorobku Piestraka, choć reżyser kilkakrotnie sięgał później po konwencje dokumentalną. Rozgłos zyskał jednak dopiero w latach 80. dzięki próbom przeniesienia na grunt polski wzorów filmowego horroru, np. w Wilczycy czy Klątwie doliny węży.

Katarzyna Mąka-Malatyńska]
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego