Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SIŁY NA ZAMIARY

1977
Robert Gliński

Dokumentalną etiudę Roberta Glińskiego otwierają ujęcia ze zwiastuna filmu Roberta Benayouna z Jane Birkin Z przymrużeniem oka (1975). Na ulicach miasta rozlega się głos polskiego spikera, który zachęca do obejrzenia nowej francuskiej produkcji. Ludzie jak zahipnotyzowani wsłuchują się w jego słowa. Po chwili na ekranie pojawia się ujęcie klapsa, na którym ktoś zapisuje kredą tytuł realizowanego filmu: Ojciec chrzestny. Klaps stanie się jednym z lejtmotywów filmu. Drugim będzie migające zielone, żółte i czerwone światło. W kolejnej sekwencji zgromadzeni na ulicach ludzie zgłaszają się do udziału w loterii, w której główna nagroda to 180 milionów złotych. Początkowo niejasny prolog wprowadza wątki tematyczne rozwinięte w opowiadanej przez Glińskiego historii młodego ekonomisty, który w samym środku PRL-u zdecydował się na uruchomienie zakładu uprawy i przetwórstwa pieczarek - firmy dochodowej, a więc z punktu wiedzenia ówczesnych decydentów podejrzanej i niebezpiecznej.

Oblicze władzy to twarz urzędnika, który siedzi za biurkiem i językiem pełnym nowomowy opisuje sytuację dwóch założycieli przedsiębiorstwa. Uznaje ich za ludzi, których "cechowała chęć szybkiego dorobienia się środka płatniczego". Ujęcia mężczyzny zderzone zostają z wywiadem z jednym z przedsiębiorców. Jego głos dobiega zza kadru, podczas gdy kamera pokazuje milczącego, zrezygnowanego bohatera, chodzącego po zrujnowanej opuszczonej firmie. Kolejną sekwencje stanowią ujęcia z sali sądowej, gdzie toczy się proces przedsiębiorców. Zarzuty nie są jasne. Jedynym poszkodowanym i niezadowolonym wydaje się być rolnik, który obecnie prowadzi gospodarstwo na terenie firmy. Zajadle szczekające psy na łańcuchach, grzebiące w ziemi nieliczne kury i świnie w betonowych zagrodach - to żałosny obraz jego pracy. Film zamyka zaskakujący epilog, korespondujący z ujęciami otwierającymi etiudę. Został bowiem zrealizowany w konwencji "z przymrużeniem oka". Bohaterowie zamawiają w restauracji kolację. Były przedsiębiorca zaznacza jednak, że prosi o danie bez pieczarek.

Drugoroczny film dokumentalny Roberta Glińskiego powstał w dekadzie intensywnego rozwoju kreacyjnego nurtu polskiego dokumentu. W poetyce - sposobie inscenizacji, nietypowych punktach widzenia kamery - przywodzi na myśl utwory Wojciecha Wiszniewskiego. Również problematyka podjęta przez Glińskiego bliska jest autorowi Wandy Gościmińskiej - włókniarki (1975). Późniejszy twórca Niedzielnych igraszek (1983) ukazuje bowiem absurdy PRL-u, ujmując je w typową dla kina dokumentalnego lat 70. formułę metonimii. Gliński podkreśla schematyczność myślenia urzędników i niemożność realizowania najprostszych marzeń w rzeczywistości całkowicie kontrolowanej. Każde wyjście poza ustalone ramy okazuje się bowiem groźna dla państwa. Młody reżyser wykorzystuje kategorię groteski, która szczególnie wyraźna staje się w pierwszej i ostatniej scenie filmu. Siła jego filmu tkwi jednak przede wszystkim w gorzkiej ironii.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych