Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HOLDEN

1961
Krzysztof Zanussi

Krzysztof Zanussi filmuje jedną scenę z życia dorastających chłopców. Rzecz dzieje się w pokoju szkolnego internatu. Holden słucha jazzu, nosi modną czapkę z daszkiem. Trochę się zgrywa, trochę nudzi. Rozmawia o kolegach i randkach. Nad jego łóżkiem wisi plakat Marylin Monroe, w który chłopak rzuca gumą. W odróżnieniu od współlokatorów nie ma żadnych planów na deszczowy wieczór. Usiłuje zapanować nad nieładem pozostawionym przez kolegów. Wyczekuje powrotu Turnera. Gdy kolega wraca do pokoju, zaczyna go wypytywać o dziewczynę, która czeka w holu na dole. Turner przebiera się i goli w pośpiechu. Okazuje się, że Alice jest dawną znajomą Holdena. Latem mieszkała w sąsiedztwie. Spędzili z sobą sporo czasu, grali w domino, ale teraz nie ma odwagi zejść i się z nią przywitać. Irytacja Holdena narasta, gdy Turner wyjawia, że nie zamierza zaprosić jej ani do kina, ani pojechać z nią do miasta, a jedynie spędzić wieczór w samochodzie. Holden rzuca się w końcu na Turnera. Silniejszy kolega bez trudu przewraca go na podłogę. Chłopak zostaje sam w pokoju, z jego wargi leci krew, zza okna słychać warkot odjeżdżającego samochodu Turnera. Holden znów słucha muzyki.

Etiuda Zanussiego powstała na motywach głośnej powieści Jerome'a D. Salingera Buszujący w zbożu. Książka ukazała się po raz pierwszy na początku lat 50. (pierwsze polskie wydanie w roku 1961) i wywołała ogromne kontrowersje natury obyczajowej. Niesmak budził wulgarny język powieści oraz poruszana w niej tematyka związana z seksualnością nieletnich. Dziś powieść Salingera należy do kanonu amerykańskiej literatury XX wieku. Główny bohater stał się ikoną młodych buntowników. Sześć lat później Jack Kerouac wydał W drodze - kolejną powieść, która przyczyniła się do rewizji amerykańskiego mitu.

Problematyka obyczajowa nie znajduje się jednak w centrum zainteresowania początkującego reżysera. Z opowieści o kilku dniach z życia Holdena Caulfielda Zanussi wybiera jeden epizod z pierwszych rozdziałów powieści. Koncentruje się na głównym bohaterze, starając się zarysować konflikt pomiędzy nim a współlokatorem. Czyni zeń oś dramaturgiczną etiudy. Holden Stefana Friedmanna to raczej typ zawadiaki niż buntownika. Jego gesty i zachowania to wyłącznie pozy, co wydaje się zgodne z duchem powieści, w której finale bohater wraca do domu i od września zaczyna edukację w kolejnej szkole, z której zapewne również zostanie usunięty. Zanussi, podobnie jak autor literackiego pierwowzoru, również stosuje kompozycyjną klamrę. W pierwszych i ostatnich ujęciach filmu bohater słucha muzyki, która opisuje miejsce zdarzeń, ale i charakteryzuje postać.

Etiuda Zanussiego zdaje się wyrastać z fascynacji ówczesnych studentów Szkoły Filmowej kulturą Zachodu, szczególnie amerykańską, która była synonimem wolności i niezależności. W latach 60. powstają znakomite etiudy inspirowane kinem amerykańskim, jak choćby Zabawa (1960) Witolda Leszczyńskiego czy groteska dokumentalna Feriudina Erola i Marka Piwowskiego Kirk Douglas (1966). Zainteresowanie to wyrosłe na fali Odwilży roku 1956 widoczne było również w polskim kinie pełnometrażowym. Holden Zanussiego mógłby być przecież młodszym bratem Bazylego, bohatera Niewinnych czarodziejów Andrzeja Wajdy (1960).

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.